Investigating customer experiences of a public limited company brand in a B2B context : a case study of the EV charging industry
Authors
Date
2023Copyright
© The Author(s)
Vahva yritysidentiteetti tarjoaa elementit, joiden avulla voidaan luoda ainutlaatuinen yritysbrändi sekä erottua jatkuvasti muuttuvassa kilpaillussa liiketoimintaympäristössä. Yritysidentiteetti on myös ratkaisevassa roolissa brändistrategian muotoilussa ja siihen vaikuttamisessa. Brändistrategia B2B-kontekstissa edellyttää toimialan dynamiikan syvällistä ymmärtämistä ja aktiivista yhteistyötä koko verkoston kanssa, jotta voidaan tuottaa arvoa kaikille verkoston toimijoille sekä edistää liiketoiminnan menestystä.
Seuraavassa tutkimuksessa sukelletaan julkisen osakeyhtiön brändistrategiaan ja tarkastellaan tekijöitä, jotka voivat vahvistaa osakeyhtiön yritysbrändiä, markkina-asemaa ja asiakas- sekä sidosryhmäsuhteita B2B-kontekstissa. Kyseessä on julkinen osakeyhtiö, joka toimii kansainvälisellä sähköautojen latausalalla. Tutkimuksessa keskitytään osakeyhtiön yritysbrändin asemaan Italian markkinalla ja siihen, miten B2B asiakas ja kumppaniyritysten johtajien sekä omistajien kokemukset sopivat kyseessä olevan julkisen osakeyhtiön brändistrategiaan. Tietoja kerättiin sekä olemassa olevan akateemisen kirjallisuuden tarkastelulla että laadullisella tapaustutkimuksella, jossa tehtiin puolistrukturoidut haastattelut viiden Italian markkinalla sekä kansainvälisesti toimivien tärkeiden asiakas ja kumppaniyrityksen kanssa.
Tutkimuksen tulokset korostavat yritysbrändin asemaa Italian markkinalla ja sitä, että aktiivinen yhteistyö verkosto toimijoiden kanssa sekä kehitysehdotuksien ja tulevien liiketoimintastrategioiden integrointi voivat vahvistaa markkina-asemaa Italiassa ja ohjata markkinoita kohti osakeyhtiön yritysvisiota.
Tutkimus tarjoaa kyseessä olevalle julkiselle osakeyhtiölle avaimet menestykseen Italian dynaamisella ja kilpaillulla markkinalla kansainvälisellä sähköautojen latausalalla ja vahvistaa osakeyhtiön asiakas- ja sidosryhmäsuhteita sekä yritysbrändiä kansainvälisessä B2B-kontekstissa.
...
A strong corporate identity provides the elements to create a unique corporate brand and differentiate in a constantly changing competitive business environment. Corporate identity also plays a crucial role in shaping and influencing brand strategy. Brand strategy in a business-to-business (B2B) context requires a deep understanding of industry dynamics and active collaboration with the entire network to deliver value to all actors in the network and drive business success.
The following study dives deep into public limited company’s brand strategy and explores the elements that can strengthen corporate brand, market position and customer as well as stakeholder relationships in B2B context. The case company is a public limited company operating in the international electric vehicle charging industry. The research focuses on the position of the case company’s corporate brand in the Italian market and how experiences of its B2B customer and partner companies’ Managers and Owners fit into case company’s brand strategy. Data were collected both through a review of existing academic literature and through a qualitative case study in which semi-structured interviews were conducted with five important international customer and partner companies operating in the Italian market.
The results of the study highlight the position of the corporate brand in the Italian market and the fact that active collaboration with network actors and the integration of new developments and future business strategies can strengthen the market position in Italy and drive the market towards case company’s corporate vision.
The study provides the case company with the keys to success in the dynamic and competitive international electric vehicle charging environment in Italy, strengthening the company's customer and stakeholder relationships and corporate brand in an international B2B context.
...
Keywords
B2B corporate identity brand strategy corporate brand co-creation collaboration customer experience high technology yhteissuunnittelu yritysmyynti brändit yritysstrategiat brändäys yritysmarkkinointi asiakkaat liiketoimintaympäristö yrityskuva participatory planning business-to-business commerce brands corporate strategies branding business-to-business marketing customers business environment corporate image
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29704]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Digitization of the communication and its implications for marketing
Lipiäinen, Heini (University of Jyväskylä, 2014) -
Industrial branding using digital media : case: The Switch
Lipiäinen, Heini (2012)The shift from traditional marketing channels to the digital channels has been rapid which has generated new challenges and opportunities for business-to-business (B2B) communication and brand building processes. In ... -
Creating customer value through industrial services : case: Raute Technology Services
Lakka, Eveliina (2014)The role of marketing can be seen as to assist the company on creating superior value for its customers, so that they would succeed against their competitors. Creating superior value has not always been essential, as in ... -
The impact of digitalization on marketing communications measurement process : case of global B2B industrial companies
Järvinen, Joel (2011)The stature of marketing communications function is under a threat within the firms. As the board of management tends to demand the profitability of all business activities, marketing practitioners have for a long time ... -
Digital content marketing on social media along the B2B customer journey : The effect of timely content delivery on customer engagement
Salonen, Anna; Mero, Joel; Munnukka, Juha; Zimmer, Marcus; Karjaluoto, Heikki (Elsevier, 2024)This study demonstrates the importance of content timeliness as a driver of engagement in business markets. Through an experimental approach, we show that if the customer is exposed to firm-generated content that he or she ...