Lehren der mündlichen Kommunikation durch das kooperative Lernen : Lehrmaterial für einen mündlichen Deutschkurs in der finnischen gymnasialen Oberstufe
Authors
Date
2023Copyright
© The Author(s)
Globalisaation myötä tarve suullisen kielitaidon osaamiselle on kasvanut ja usein myös työelämässä odotetaan kompetenssia kommunikoida vierailla kielillä ja vieraissa kulttuuriympäristöissä. Opetushallitus vastasi tarpeeseen lanseeraamalla vuonna 2009 suullisen kielitaidon kurssin lukion kielenopetukseen. Kielenoppijat itse pitävät kielenopetusta motivoivimpana yleensä silloin, kun he kokevat, että kieltä opetellaan autenttisia kommunikaatiotilanteita varten. Tutkimus on kuitenkin osoittanut, että suomalaisten koulujen vieraan kielen opetus ei yleensä kohtaa tämän motivaatiotekijän kanssa.
Tämä työn tavoite on vastata suullisen kielitaidon opettamisen ja oppimisen tarpeisiin oppimateriaalipaketin muodossa. Oppimateriaali on tarkoitettu saksan suullisen kielitaidon kurssille ja sen keskiössä on oppijoiden kommunikatiivisen kompetenssin kehittyminen. Tämä sisältää ne tiedot, joita oppijalla on kielestä ja kielenkäytöstä, mutta myös taidot käyttää tietoja oikein erilaisissa kommunikaatiotilanteissa. Tietoja ja taitoja opetellaan sosiokonstruktivistisen oppimisteorian ja sen käytännön sovellutuksen, eli yhteistoiminnallisen oppimisen avulla. Sosiokonstruktivismin mukaan opittava asia linkitetään oppijan olemissa oleviin tietorakenteisiin ja sitä käsitellään yhdessä muiden kanssa. Yhteistoiminnallisuus on ryhmätyön erityinen muoto ja sen periaatteiden mukaan ryhmä lisää oppimismotivaatiota, koska ryhmän kaikkia jäseniä tarvitaan yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Aikaisempi tutkimus on osoittanut, että vieraiden kielten suulliset tehtävät keskittyvät usein kielenkäytön sujuvuuteen, mutta harjoittelu tapahtuu ilman kontekstia ja kielen yllätyksellisyyttä tai muita suullisen kielenkäytön osa-alueita, kuten kommunikaatiostrategioita, ei huomioida juuri ollenkaan. Yleisesti oppijat toivoivat tehtäviksi pieniä esitelmiä, arkisia kommunikaatiotilanteita, turismiin liittyviä keskusteluja ja muuta suullista kommentointia ja keskusteluihin osallistumista ja, että myös opettaja ottaisi niihin osaa. Oppimateriaalissa painottuvatkin tämänkaltaiset autenttistyyppiset ja avoimet tehtävät.
Materiaalipaketti pohjautuu lukion opetussuunnitelman perusteisiin vuodelta 2015. Oppimateriaali on kuitenkin tarkasteltu tämän työn julkaisuajankohtana voimassa olevan opetussuunnitelman perusteiden 2019 valossa, ja todettu sen olevan yhteneväinen myös sen kanssa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Det pirrar inte i magen" : Einstellungen von Deutsch- und Schwedisch lernenden finnischen Senioren zum Sprechen und zur mündlichen Sprachkompetenz
Kauppinen, Tiina (2014)Työn tarkoituksena oli selvittää, miten yli 60-vuotiaat saksan ja ruotsin oppijat suhtautuvat vieraan kielen puhumiseen. Kokemukseni mukaan vanhemmat kielenoppijat keskittyvät suullisen ja kommunikatiivisen kielitaidon ... -
Suullisen kielitaidon ja ääntämisen tutkimuksesta soveltavan kielentutkimuksen alalla Suomessa
Kuronen, Mikko; Lintunen, Pekka; Nieminen, Tommi (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys, 2017)AFinLA’s research network for Speech and Spoken Language Research was established in 2014. This is the first thematic publication from the network. This introductory article introduces and classifies the other articles in ... -
Musik im Fremdsprachenunterricht : ein Unterrichtspaket für den finnischen DaF-Unterricht in der gymnasialen Oberstufe
Hintsala, Jenna (2019)Tässä kandidaatintutkielmassa luodaan lukio-opetukseen soveltuva saksan kielen ja kulttuurin opetusmateriaalipaketti, joka perustuu saksankielisen musiikin kuuntelemiselle ja sen lyriikoiden analysoimiselle ja niistä ... -
Ihmisarvioijien näkemyksiä suullisen kielitaidon automaattisesta arvioinnista, digitaalisesta arviointiprosessista sekä puhesuorituksista arvioitavista ulottuvuuksista
Zansen, Anna von; Kallio, Heini; Sneck, Milla; Kuronen, Mikko; Huhta, Ari; Hildén, Raili (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA, 2022)Digitaaliset kielikokeet ovat nykypäivää muun muassa ylioppilastutkinnossa, ja lähes jokaisessa oppilaitoksessa on jonkinlainen digitaalinen oppimis- ja opetusalusta. Tekniikka on mullistanut kielitaidon testaamisen ja ...