Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorFuchs, Bertold
dc.contributor.authorVainio, Anna
dc.date.accessioned2023-06-07T05:07:22Z
dc.date.available2023-06-07T05:07:22Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87488
dc.description.abstractGlobalisaation myötä tarve suullisen kielitaidon osaamiselle on kasvanut ja usein myös työelämässä odotetaan kompetenssia kommunikoida vierailla kielillä ja vieraissa kulttuuriympäristöissä. Opetushallitus vastasi tarpeeseen lanseeraamalla vuonna 2009 suullisen kielitaidon kurssin lukion kielenopetukseen. Kielenoppijat itse pitävät kielenopetusta motivoivimpana yleensä silloin, kun he kokevat, että kieltä opetellaan autenttisia kommunikaatiotilanteita varten. Tutkimus on kuitenkin osoittanut, että suomalaisten koulujen vieraan kielen opetus ei yleensä kohtaa tämän motivaatiotekijän kanssa. Tämä työn tavoite on vastata suullisen kielitaidon opettamisen ja oppimisen tarpeisiin oppimateriaalipaketin muodossa. Oppimateriaali on tarkoitettu saksan suullisen kielitaidon kurssille ja sen keskiössä on oppijoiden kommunikatiivisen kompetenssin kehittyminen. Tämä sisältää ne tiedot, joita oppijalla on kielestä ja kielenkäytöstä, mutta myös taidot käyttää tietoja oikein erilaisissa kommunikaatiotilanteissa. Tietoja ja taitoja opetellaan sosiokonstruktivistisen oppimisteorian ja sen käytännön sovellutuksen, eli yhteistoiminnallisen oppimisen avulla. Sosiokonstruktivismin mukaan opittava asia linkitetään oppijan olemissa oleviin tietorakenteisiin ja sitä käsitellään yhdessä muiden kanssa. Yhteistoiminnallisuus on ryhmätyön erityinen muoto ja sen periaatteiden mukaan ryhmä lisää oppimismotivaatiota, koska ryhmän kaikkia jäseniä tarvitaan yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi. Aikaisempi tutkimus on osoittanut, että vieraiden kielten suulliset tehtävät keskittyvät usein kielenkäytön sujuvuuteen, mutta harjoittelu tapahtuu ilman kontekstia ja kielen yllätyksellisyyttä tai muita suullisen kielenkäytön osa-alueita, kuten kommunikaatiostrategioita, ei huomioida juuri ollenkaan. Yleisesti oppijat toivoivat tehtäviksi pieniä esitelmiä, arkisia kommunikaatiotilanteita, turismiin liittyviä keskusteluja ja muuta suullista kommentointia ja keskusteluihin osallistumista ja, että myös opettaja ottaisi niihin osaa. Oppimateriaalissa painottuvatkin tämänkaltaiset autenttistyyppiset ja avoimet tehtävät. Materiaalipaketti pohjautuu lukion opetussuunnitelman perusteisiin vuodelta 2015. Oppimateriaali on kuitenkin tarkasteltu tämän työn julkaisuajankohtana voimassa olevan opetussuunnitelman perusteiden 2019 valossa, ja todettu sen olevan yhteneväinen myös sen kanssa.fi
dc.format.extent128
dc.language.isode
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.othersuullisen kielitaidon kurssi
dc.subject.otherkommunikatiivinen kompetenssi
dc.titleLehren der mündlichen Kommunikation durch das kooperative Lernen : Lehrmaterial für einen mündlichen Deutschkurs in der finnischen gymnasialen Oberstufe
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202306073558
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineSaksan kieli ja kulttuurifi
dc.contributor.oppiaineGerman Language and Cultureen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi308
dc.subject.ysoyhteistoiminnallinen oppiminen
dc.subject.ysosuullinen kielitaito
dc.subject.ysooppimateriaali
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright