Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorAla-Prinkkilä, Anniina
dc.date.accessioned2023-06-05T10:13:16Z
dc.date.available2023-06-05T10:13:16Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87420
dc.description.abstractTämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää niitä kielenkäytön tapoja eli diskursseja, joita esiintyy Helsingin Sanomien verkkojulkaisujen uutisartikkeleissa ja pääkirjoituksissa liittyen vuosina 2018–2020 toteutettuun korkeakoulujen valintakoeuudistukseen. Tutkielmassa on haluttu selvittää, millaisten diskurssien kautta valintakoeuudistusta on kuvattu Helsingin Sanomissa. Samalla on haluttu selvittää ketkä saavat äänen korkeakoulujen valintakoeuudistukseen liittyvässä mediakeskustelussa. Lisäksi on tutkittu, miten valintakoeuutisointi on muuttunut tutkimusaikavälillä 2017–2022. Tutkimusaineisto kerättiin vuoden 2022 aikana Helsingin Sanomien nettilehden julkaisuarkistosta ja aineisto (N=42) koostui uutisartikkeleista (N=34) ja pääkirjoitusteksteistä (N=8) vuosilta 2017–2022. Aineisto analysoitiin diskurssianalyyttistä lähestymistapaa hyödyntäen. Uutis- ja pääkirjoitusteksteistä löytyi kuusi koulutuksellisiksi ongelmiksi kuvattua diskurssia liittyen valintakoeuudistukseen: Työläät pääsykokeet-, välivuosiongelma-, ylioppilassuma-, paheksutut valmennuskurssit-, pitkän matematiikan dominanssi-, ja lukiolaisten uupumus -diskurssit. Valintakoeuudistuksen uutisaineistossa äänen sai neljä ryhmää: poliitikot, tutkijat ja asiantuntijat, lukiolaiset sekä oppilaitosten henkilökunta. Uutisoinnin puhetavat valintakoeuudistuksen uhkakuvista ja eduista muuntuivat uudistuksen valmisteluvaiheesta uudistuksen käyttöönoton jälkeiseen aikaan ja diskurssit heijastelivat koulutuspolitiikan kentällä hallitsevaa uusliberalistista tehokkuus-tuottavuus -diskurssia.fi
dc.format.extent75
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.titleValintakoeuudistusta koskevat diskurssit Helsingin Sanomissa 2017-2022
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202306053481
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineOhjausalan maisteriohjelmafi
dc.contributor.oppiaineMaster’s Degree Programme in Guidance and Counsellingen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi1031
dc.subject.ysodiskurssi
dc.subject.ysodiskurssianalyysi
dc.subject.ysokoulutuspolitiikka
dc.subject.ysokorkeakoulut
dc.subject.ysopääsykokeet
dc.subject.ysokorkea-asteen koulutus
dc.subject.ysoopiskelijavalinnat
dc.subject.ysolehdistökirjoittelu
dc.subject.ysokoulutus
dc.subject.ysosanomalehdet
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright