Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLuoma-aho, Vilma
dc.contributor.authorVataja, Iisak
dc.date.accessioned2023-06-05T10:03:22Z
dc.date.available2023-06-05T10:03:22Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87417
dc.description.abstractYrityksiltä odotetaan aktiivista sidosryhmäviestintää ajankohtaisista aiheista. Medioituneessa toimintaympäristössä yritys ei pysty enää hallitsemaan keskustelua sosiaalisen median alustoilla, mutta voi strategisesti harkitulla sidos-ryhmäviestinnällä pyrkiä vaikuttamaan viestinnän onnistumiseen. Etenkin negatiiviset aiheet saavat mediassa suuresti huomiota ja selvisi, että ne synnyttävät uusia sekä odottamattomia keskustelun teema-areenoita. Tutkimuksen tavoite on kuvata ja ymmärtää yritysten sidosryhmäviestintää sekä sidosryhmäviestinnän onnistumista sosiaalisessa mediassa negatiivisten aiheiden ympärillä. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys pohjaa sidosryhmien, ympäristön teemojen hallinnan sekä teema-areenoiden tutkimusperinteeseen. Lisäksi ajankuvaa ja yritysten toimintaympäristöä esitellään teoreettisesti negatiivisen vinouman ja mediatisaation kautta. Kyseessä on laadullinen tapaustutkimus, jonka kohde on koripalloilija Kobe Bryantin kuolemantapaus. Tutkimusaineisto on kerätty viestipalvelu Twitteristä ja sitä käsitellään sisällönanalyysin menetelmällä. Tutkimustuloksista voidaan todeta, että onnistuakseen sidosryhmäviestinnässä negatiivisista aiheista, tulee yrityksen olla aito ja vilpitön. Kun yritys viestii ai-heesta selkeästi ja neutraalisti, eivät yleisöt odota tietolähteen mainitsemista. Jos lähde kuitenkin halutaan harkitusti mainita, tulee sen olla tarkistettu. Sidosryhmäviestintä ei saa aiheuttaa haittaa asianosaisten läheisille tai tulla tulkituksi siten. Myös kolmansien osapuolten mainitsemista aiheen yhteydessä kannattaa välttää. Yritys ei saa näyttäytyä hyötyvän sidosryhmäviestinnästä negatiivisen aiheen ympärillä. Tällaiseksi taloudellisen hyödyn tavoitteluksi tulkitaan myös mainonta sen kaikissa muodoissa.fi
dc.format.extent85
dc.language.isofi
dc.subject.othersidosryhmäviestintä
dc.subject.otherteema-areena
dc.subject.otherympäristön teemojen hallinta
dc.subject.othernegatiivinen vinouma
dc.subject.othermediatisaatio
dc.titleYritysten sidosryhmäviestintä negatiivisten aiheiden ympärillä sosiaalisessa mediassa : case: Kobe Bryant
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202306053478
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineViestinnän johtaminenfi
dc.contributor.oppiaineCorporate Communicationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi2043
dc.subject.ysoTwitter
dc.subject.ysososiaalinen media
dc.subject.ysoviestintä
dc.subject.ysosidosryhmät
dc.subject.ysoyritykset
dc.subject.ysotutkimus
dc.subject.ysovuorovaikutus


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot