dc.contributor.advisor | Virtanen, Tuomo | |
dc.contributor.advisor | Mertala, Pekka-Oskari | |
dc.contributor.author | Seppänen, Atte | |
dc.date.accessioned | 2023-06-02T06:19:13Z | |
dc.date.available | 2023-06-02T06:19:13Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87399 | |
dc.description.abstract | Peruskoulun opettajien välinen yhteistyö on tärkeä osa opetusta, sen kehitystä ja
toimivaa kouluyhteisöä. Hyvä yhteistyö tukee niin opettajia kuin oppilaitakin.
Tästä huolimatta yhteistyötä muiden opettajien kanssa vältetään ja opettajayhteisössä on jännitteitä. Tämä tutkimus pyrki avaamaan mahdollisia syitä yhteistyön haasteille tutkimalla erityis- ja erityisluokanopettajien mielikuvia opettajien
yhteistyövalmiuksista.
Tutkimus toteutettiin poikittaistutkimuksena sähköisellä kyselylomakkeella, joka lähetettiin Lapin maakunnan erityis- ja erityisluokanopettajille. Vastaajia aineistossa oli 59. Kyselylomakkeessa oli 11 yhteistyövalmiuksia mittaavaa
väitettä, ja peruskoulun opettajat oli jaettu neljään eri opettajaryhmään (luokan-,
aineen-, erityis- ja erityisluokanopettajiin). Aineistoa analysoitiin toistomittausten varianssianalyysillä. Aineistoa myös verrattiin samalla kyselylomakkeella
hankittuun aineistoon, jossa vastaajina oli Pirkanmaan erityis- ja erityisluokanopettajat (N = 111). Aineistojen vertaaminen analysoitiin riippumattomien otosten t-testillä.
Lapin erityis- ja erityisluokanopettajien mielikuvat opettajien yhteistyövalmiuksista ovat hieman positiivisempia kuin Pirkanmaan, mutta myös Pirkanmaan erityis- ja erityisluokanopettajien mielikuvat ovat positiivisia. Kuitenkin
mielikuvat aineenopettajien yhteistyövalmiuksista erottuivat negatiivisesti ja selvästi suhteessa muihin opettajaryhmiin kummassakin aineistossa.
Tulokset kannustavat siihen, että peruskoulun opettajien todellista yhteistyötä, ja mielikuvien yhteyttä niihin, tulisi tutkia enemmän. Myös erityisesti aineenopettajien yhteistyövalmiuksia ja erityisesti haluttomuutta yhteistyöhön tulisi tutkia ja tukea enemmän sekä koulutuksessa että ammatissa. | fi |
dc.format.extent | 63 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | Lapin maakunta | |
dc.title | Erityis- ja erityisluokanopettajien mielikuvia peruskoulun opettajien yhteistyövalmiuksista | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202306023453 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | yhteistyö | |
dc.subject.yso | erityisopettajat | |
dc.subject.yso | peruskoulu | |
dc.subject.yso | luokanopettajat | |
dc.subject.yso | mielikuvat | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |