Erityis- ja erityisluokanopettajien mielikuvia peruskoulun opettajien yhteistyövalmiuksista
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Peruskoulun opettajien välinen yhteistyö on tärkeä osa opetusta, sen kehitystä ja
toimivaa kouluyhteisöä. Hyvä yhteistyö tukee niin opettajia kuin oppilaitakin.
Tästä huolimatta yhteistyötä muiden opettajien kanssa vältetään ja opettajayhteisössä on jännitteitä. Tämä tutkimus pyrki avaamaan mahdollisia syitä yhteistyön haasteille tutkimalla erityis- ja erityisluokanopettajien mielikuvia opettajien
yhteistyövalmiuksista.
Tutkimus toteutettiin poikittaistutkimuksena sähköisellä kyselylomakkeella, joka lähetettiin Lapin maakunnan erityis- ja erityisluokanopettajille. Vastaajia aineistossa oli 59. Kyselylomakkeessa oli 11 yhteistyövalmiuksia mittaavaa
väitettä, ja peruskoulun opettajat oli jaettu neljään eri opettajaryhmään (luokan-,
aineen-, erityis- ja erityisluokanopettajiin). Aineistoa analysoitiin toistomittausten varianssianalyysillä. Aineistoa myös verrattiin samalla kyselylomakkeella
hankittuun aineistoon, jossa vastaajina oli Pirkanmaan erityis- ja erityisluokanopettajat (N = 111). Aineistojen vertaaminen analysoitiin riippumattomien otosten t-testillä.
Lapin erityis- ja erityisluokanopettajien mielikuvat opettajien yhteistyövalmiuksista ovat hieman positiivisempia kuin Pirkanmaan, mutta myös Pirkanmaan erityis- ja erityisluokanopettajien mielikuvat ovat positiivisia. Kuitenkin
mielikuvat aineenopettajien yhteistyövalmiuksista erottuivat negatiivisesti ja selvästi suhteessa muihin opettajaryhmiin kummassakin aineistossa.
Tulokset kannustavat siihen, että peruskoulun opettajien todellista yhteistyötä, ja mielikuvien yhteyttä niihin, tulisi tutkia enemmän. Myös erityisesti aineenopettajien yhteistyövalmiuksia ja erityisesti haluttomuutta yhteistyöhön tulisi tutkia ja tukea enemmän sekä koulutuksessa että ammatissa.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opettaja kiusattuna : peruskoulun opettajien kokemuksia vertaisrajat ylittävästä kiusaamisesta
Kauppi, Teemu (University of Jyväskylä, 2015) -
Erityis- ja yleisopetuksen yhteistyö : opettajien ja rehtoreiden näkökulmia
Jääskeläinen, Katja; Koskinen, Katriina (2002) -
Tunnekasvatus alkuopetuksessa erityis- ja luokanopettajien kuvaamana
Kanerva, Mari (2022)Kasvava tutkimusnäyttö osoittaa tunnekasvatuksen merkittävät vaikutukset oppilaiden mielenterveyteen, käyttäytymiseen ja koulusuoriutumiseen. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten tunnekasvatusta toteutetaan ... -
Voimavarat ja haasteet luokanopettajan ja erityisopettajan yhteistyössä : oppilaan tukeminen kouluarjessa : ” Se ei oo välttämättä sen oppilaan kannalta paras, että tehdään vaan semmosia laastariratkaisuja.”
Vihriälä, Riina (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää luokanopettajan ja erityisopettajan yhteistyön voimavaroja sekä haasteita. Tutkimuksessa pohditaan myös autonomian ja yhteisöllisyyden paradigmaa ja kolmiportaisen tuen toteutumista ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.