Show simple item record

dc.contributor.advisorVirtanen, Tuomo
dc.contributor.advisorMertala, Pekka-Oskari
dc.contributor.authorSeppänen, Atte
dc.date.accessioned2023-06-02T06:19:13Z
dc.date.available2023-06-02T06:19:13Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87399
dc.description.abstractPeruskoulun opettajien välinen yhteistyö on tärkeä osa opetusta, sen kehitystä ja toimivaa kouluyhteisöä. Hyvä yhteistyö tukee niin opettajia kuin oppilaitakin. Tästä huolimatta yhteistyötä muiden opettajien kanssa vältetään ja opettajayhteisössä on jännitteitä. Tämä tutkimus pyrki avaamaan mahdollisia syitä yhteistyön haasteille tutkimalla erityis- ja erityisluokanopettajien mielikuvia opettajien yhteistyövalmiuksista. Tutkimus toteutettiin poikittaistutkimuksena sähköisellä kyselylomakkeella, joka lähetettiin Lapin maakunnan erityis- ja erityisluokanopettajille. Vastaajia aineistossa oli 59. Kyselylomakkeessa oli 11 yhteistyövalmiuksia mittaavaa väitettä, ja peruskoulun opettajat oli jaettu neljään eri opettajaryhmään (luokan-, aineen-, erityis- ja erityisluokanopettajiin). Aineistoa analysoitiin toistomittausten varianssianalyysillä. Aineistoa myös verrattiin samalla kyselylomakkeella hankittuun aineistoon, jossa vastaajina oli Pirkanmaan erityis- ja erityisluokanopettajat (N = 111). Aineistojen vertaaminen analysoitiin riippumattomien otosten t-testillä. Lapin erityis- ja erityisluokanopettajien mielikuvat opettajien yhteistyövalmiuksista ovat hieman positiivisempia kuin Pirkanmaan, mutta myös Pirkanmaan erityis- ja erityisluokanopettajien mielikuvat ovat positiivisia. Kuitenkin mielikuvat aineenopettajien yhteistyövalmiuksista erottuivat negatiivisesti ja selvästi suhteessa muihin opettajaryhmiin kummassakin aineistossa. Tulokset kannustavat siihen, että peruskoulun opettajien todellista yhteistyötä, ja mielikuvien yhteyttä niihin, tulisi tutkia enemmän. Myös erityisesti aineenopettajien yhteistyövalmiuksia ja erityisesti haluttomuutta yhteistyöhön tulisi tutkia ja tukea enemmän sekä koulutuksessa että ammatissa.fi
dc.format.extent63
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherLapin maakunta
dc.titleErityis- ja erityisluokanopettajien mielikuvia peruskoulun opettajien yhteistyövalmiuksista
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202306023453
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysoyhteistyö
dc.subject.ysoerityisopettajat
dc.subject.ysoperuskoulu
dc.subject.ysoluokanopettajat
dc.subject.ysomielikuvat
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright