dc.contributor.advisor | Maunumäki, Minna | |
dc.contributor.author | Tilus, Merja | |
dc.date.accessioned | 2023-06-02T06:03:41Z | |
dc.date.available | 2023-06-02T06:03:41Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87395 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia kokemuksia luokanopettajilla on inkluusiosta sekä millaisia tukimenetelmiä he käyttävät neuro-psykiatristen oppilaiden oppimisen tukemiseen yleisopetuksessa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena fenomenologishermeneuttisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin tammikuussa 2023 haastattelemalla viittä yleis-opetuksessa työskentelevää luokanopettajaa. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina ja haastatteluaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että inkluusio ajatuksena oli luokanopettajille tärkeä ja arvokas. He kuvailivat omien kokemustensa kautta, että pelkkä kaunis ajatus ei riitä, vaan inkluusion toteutuminen luokassa tarvitsee lisää henkilö- ja tilaresurssia. Riittävien resurssien myötä jokaisen oppilaan oikeus tarvitsemaansa tukeen voi toteutua. Tämän hetken tilanteessa luokanopettajat kokivat usein riittämättömyydentunnetta. Tärkeimpinä tukimenetelminä neuropsykiatrisille oppilaille luokanopettajat pitivät strukturoitua opetusta, rutiineja, oppimisympäristön muokkaamista ja tunnetaitojen vahvistamista.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että luokanopettajille inkluusio oppilaiden näkökulmasta on tärkeä oikeus, mutta tasa-arvoisen inklusiivisen opetuksen toteutuminen vaatii nykyistä enemmän kohdennettua resurssia. Lisäksi luokanopettajien kokemusten mukaan opettajankoulutus ei anna riittävästi eväitä neuropsykiatristen oppilaiden tukemiseen, vaan tietotaito syntyy ja kehittyy työkokemuksen myötä. | fi |
dc.format.extent | 115 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | neuropsykiatrinen oppilas | |
dc.title | Luokanopettajien kokemuksia inkluusiosta ja neuropsykiatristen oppilaiden tukemisesta yleisopetuksen luokassa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202306023449 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | fi |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | neuropsykiatriset häiriöt | |
dc.subject.yso | tukimuodot | |
dc.subject.yso | inkluusio | |
dc.subject.yso | luokanopettajat | |
dc.subject.yso | integraatio | |
dc.subject.yso | kokemukset | |
dc.subject.yso | yleisopetus | |