Opiskelijoiden kokemuksia SMART-tavoitteenasettelusta osana lukion liikunnanopetusta
Päivämäärä
2023Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..
Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tämän pro gradu- tutkielman tavoitteena oli selvittää lukiolaisten kokemuksia
tavoitteenasettelusta osana liikunnanopetusta. Aikaisempi tutkimustieto viittaa siihen, että tavoitteenasettelusta on hyötyä tavoitteiden saavuttamisen kannalta etenkin urheilussa ja työelämässä. Tässä tutkielmassa tavoitteenasetteluteema vietiin koulun liikunnanopetukseen ja selvitettiin, minkälaisia tavoitteita lukio-opiskelijat asettavat liikuntakurssille ja kuinka he kokivat SMART-tavoitteenasettelun osana LI2 -opintojaksoa.
Tämä tutkimus oli tapaustutkimus, joka sijoittui lukion liikuntajaksoon joulukuussa 2022 ja tammikuussa 2023. Tutkimukseen osallistuneet opiskelijat olivat 2. ja 3. vuosikurssin lukio-opiskelijoita (n=30), jotka suorittivat pakollista Liikunta 2 opintojaksoa keskisuuressa lukiossa Etelä-Suomessa. Opiskelijoille esiteltiin tavoitteen asettamisen hyötyjä sekä liikuntajakson tavoitteet ja sisällöt, jonka jälkeen heitä ohjeistettiin keksimään itselleen liikuntajaksoon sopiva tavoite hyödyntämällä SMART-tavoitteenasettelumallia (selkeä, mitattavissa, aikaan sidottu,
realistinen ja tärkeä). Jakson puolessa välissä opiskelijat täyttivät seurantalomakkeen, jonka tarkoituksena oli muistutella opiskelijoita omasta tavoitteesta ja sen etenemisestä. Jakson päätteeksi 10 opiskelijaa osallistui haastatteluun, joka toimi tutkimuksen toisena aineistona SMART-lomakkeiden lisäksi.
Opiskelijoiden henkilökohtaiset tavoitteet (n=34) jakautuivat tuntityöskentelyyn liittyviin tavoitteisiin (32 %), lihaskunnon parantamiseen liittyviin tavoitteisiin (12 %), kestävyyskunnon parantamiseen liittyviin tavoitteisiin (21 %) liikuntataitoon liittyviin tavoitteisiin (21 %) ja arvosanatavoitteisiin (15 %). Haastateltavista (n=10) viisi opiskelijaa koki saavuttaneensa oman tavoitteen ja kolme opiskelijaa saavutti tavoitteensa osittain. Kaikki haastateltavat olivat sitä mieltä, että tavoitteenasettelua voisi hyödyntää jatkossakin liikunnanopetuksessa sekä
yhdeksän kymmenestä koki tavoitteenasettelun sopivan myös muille lukion kursseille. Tämän tutkimuksen heikkoutena oli tavoitteenasettelun irrallisuus käytännön liikuntatunneista, mutta tulokset ehdottavat vahvasti, että tämän tyylistä kokeilua kannattaa tulevaisuudessa toteuttaa järjestelmällisemmin.
...
The aim of this thesis was to investigate the experiences of high school students on goal setting as part of physical education. Previous research suggests that goal setting is useful for goal achievement, especially in sport and work. In this thesis, the topic of goal setting was taken into the context of school physical education to investigate what kind of goals high school students set for their physical education course and how they experienced SMART goal setting as part of the LI2 course.
This study was a case study, which took place during a high school physical education period in December 2022 and January 2023.The participants were 2nd and 3rd year high school students (n=30), who were taking a compulsory Physical Education 2 course in a medium sized high school in southern Finland. Students were introduced to the benefits of goal setting and the objectives and content of the PE course, and then instructed to come up with a goal for their PE course using the SMART goal setting model (clear, measurable, time-bound, realistic and important). Halfway through the course, students completed a follow-up sheet to remind them of their goal and its progress. At the end of the course, 10 students participated in an interview, which served as a second set of data for the study, in addition to the SMART forms.
Students' personal goals (n=34) were divided into goals related to class work (32 %), goals related to improving muscle fitness (12%), goals related to improving stamina (21%), goals related to physical skills (21%) and grade goals (15%). Of the interviewees (n=10), five students felt that they had achieved their goal and three students felt that they had partially achieved their goal. All interviewees felt that goal-setting could be used in the future in physical education and nine out of ten felt that goal-setting could also be used in other upper secondary school courses. The weakness of this study was the disconnection of goal-setting from practical PE lessons, but the results strongly suggest that this type of experimentation should be implemented more systematically in the future.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Lukion liikunnanopettajien kokemuksia syömishäiriöitä sairastavista opiskelijoista
Perttula, Tuomas (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia, millaisia kokemuksia lukiossa opettavilla liikunnanopettajilla on syömishäiriöön sairastuneista opiskelijoista. Tutkimusten mukaan syömishäiriöiden ilmaantuvuuden huippu on 16–19 ... -
Sepelvaltimotautia sairastavien naisten ohjaus : tavoitteenasettelu laitoskuntoutuksessa
Anttila, Marjo-Riitta (2011)Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata sepelvaltimotautia sairastavan naisen elintapamuutostavoitteiden asettamista ja sen ohjausta laitoskuntoutuksessa. Tutkimuksen lähestymistavaksi valittiin tapaustutkimus. Tässä ... -
Pienen lukion opiskelijoiden kokemuksia lukio-opiskelusta
Tynkkynen, Jenna (2019)Tämän kasvatustieteen pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tarkastella lukiolaisnuorten kokemuksia lukio-opiskelusta. Tutkimus oli tapaustutkimus pienen lukion situaatiossa. Tutkimuksessa määritettiin millaisia ovat ... -
Syömishäiriöitä sairastaneiden opiskelijoiden kokemuksia koululiikunnasta ja kouluyhteisöstä
Savio, Tea (2016)Savio Tea (2016). Syömishäiriöitä sairastaneiden opiskelijoiden kokemuksia koululii-kunnasta ja kouluyhteisöstä. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, liikunta-pedagogiikan pro gradu -tutkielma, 54 sivua, 1 ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.