Pienen lukion opiskelijoiden kokemuksia lukio-opiskelusta
Tämän kasvatustieteen pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tarkastella lukiolaisnuorten kokemuksia lukio-opiskelusta. Tutkimus oli tapaustutkimus pienen lukion situaatiossa. Tutkimuksessa määritettiin millaisia ovat yksilölliset mahdollisuudet, haasteet ja tuen tarpeet, joita pieni lukio oppimisympäristönä tuottaa oppijoilleen, jotka ovat yhteydessä oppilaiden kokemuksiin pienestä
lukiosta.
Tutkimus toteutettiin pienikokoisessa noin 50 opiskelijan suuruisessasuomalaisessa lukiossa. Tutkimukseen
lukiolaisista osallistui suurin osa eli 37 opiskelijaa. Aineiston keruumenetelmänä oli haastattelu ja tutkimuksen rakenne sekä sisällys noudattelee fenomenologiselle otteelle tyypillistä tutkimuksen
rakennetta, jossa teoreettinen osuus on sijoitettu tutkimuksen tuloslukuun.
Tutkimuksen tulosten mukaan voidaan todeta, että pienen lukion opiskelijat kokevat ajan ja tehtävien määrän kuormittavina tekijöinä, mutta yksilöllisen tuen sekä yhteisöllisyyden tunteen pienen lukion mahdollisuuksina. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että tutkimuksen tulokset pienen lukion opiskelijan kokemasta ovat yhdenmukaisia aiempien tutkimusten suhteen. Pienen lukion opiskelijat kokevat opiskelun hyvin samankaltaisesti kuin suurempien lukioidenopiskelijat. Pienten ryhmien
mahdollistama yksilöllinen tuki ja oppiympäristön
tarjoamat mahdollisuudet kuten ilmaiset koulukyydit ja tietokoneet ovat kuitenkin selkeästi liitettävissä pienen lukion teemaan.
Jatkossa voitaisiin tutkia, ehkäiseekö pienten lukioiden yksilöllinen tuki suurempia lukioita enemmän oppimisvaikeuksien tai syrjäytymisvaarassa olevien nuorten koulupudokkuutta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Monimuoto-opiskelijoiden kokemuksia verkko-opiskelusta
Valtanen, Katja (2010)Tutkimuksen lähtökohtana on konstruktiivinen oppimiskäsitys. Tätä oppimiskäsitystä käytetään nykyisin yleisesti, koska oppija nähdään aktiivisena ja omatoimisena tiedon etsijänä. Nopea tekninen kehitys on mahdollistanut ... -
Ulkomaiset opiskelijat Suomessa : kokemuksia opiskelusta ja oppimisesta, elämästä ja erilaisuudesta
Taajamo, Matti (Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos, 2005) -
Kemian vetovoimatekijät ja opiskelijoiden mielikuvat opiskelusta ensimmäisen opintovuoden aikana
Sinisalo, Mikko (2024)Tässä Pro gradu -tutkielmassa tutkittiin Jyväskylän yliopiston kemian laitoksen vetovoimatekijöitä ja vetovoimatekijöiden muutosta puolen vuoden opintojen jälkeen. Tämän lisäksi selvitettiin opiskelijoiden oletuksia ... -
Ammattikoulutaustaisten yliopisto-opiskelijoiden kokemuksia yliopistoon hakeutumisesta ja yliopistossa opiskelusta
Kauppinen, Jaana (2023)Yliopistoon päädytään usein opiskelemaan lukion kautta. Tämä ei kuitenkaan ole koko totuus, vaan myös ei-ylioppilastaustaisilla, ammatillisen koulutuksen käyneillä on mahdollisuus hakeutua jatko-opintoihin yliopistoon. ... -
Mielekästä oppimista verkossa? : Jyväskylän avoimen yliopiston opiskelijoiden kokemuksia verkko-opiskelusta
Hytinkoski, Pekka (2004)Tässä tutkimuksessa paneudutaan avoimen yliopiston kasvatustieteen ja aikuiskasvatuksen perusopintojen, kasvatustieteen aineopintojen sekä kasvatustieteen pedagogisten perusopintojen verkko-opiskelijoiden kokemuksiin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.