Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorVälisaari, Jouni
dc.contributor.authorSiivola, Riina
dc.date.accessioned2023-06-01T06:46:05Z
dc.date.available2023-06-01T06:46:05Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87378
dc.description.abstractTutkimuksen kirjallisessa osassa käsitellään oppiaineiden integrointia, sen näkymistä nykyisissä peruskoulun ja lukion opetussuunnitelmien perusteissa ja integroinnin sovelluksia. Oppiaineiden integroinnissa yhdistetään kahta tai useampaa oppiainetta, jolloin opeteltavasta aiheesta saadaan syvällisempi ymmärrys. Sen hyviä puolia ovat muun muassa kokonaisvaltainen kuva opiskeltavasta asiasta, oppilaiden motivaation kasvaminen ja opettajien välisen yhteistyön lisääntyminen. Nykyisissä peruskoulun opetussuunnitelmien perusteissa vaaditaan vuosittain järjestettävän monialainen oppimiskokonaisuus, jossa oppilaat pääsevät mahdollisuuksien mukaan monialaisesti ja eri-ikäisten kanssa opiskelemaan jotain aihetta. Integroinnin sovelluksista käsitellään myös projektioppiminen ja ilmiölähtöinen oppiminen. Kirjallisessa osassa käsitellään myös luonnonväreillä värjäämisen kemiaa. Värjäyksessä kasvista uutetaan väriaineet veteen, jolloin ne liikkuvat värjättävän kuidun sisälle. Värjäykseen vaikuttavista tekijöistä käsitellään kuidun rakenne, pureteaineet, väriaineen rakenne ja värjäysliemen happamuus. Tutkimuksen kokeellisessa osassa luotiin kemiaa ja käsitöitä integroiva oppimiskokonaisuus langanvärjäyksestä luonnonväreillä. Oppimiskokonaisuudessa oppilaat värjäävät lankaa opetellen samalla kemian, biologian ja historian teoriasisältöjä. Oppimiskokonaisuutta kokeiltiin yläkoulun 8.-luokkalaisten valinnaisen käsityöntunnilla. Tutkimukseen kuuluivat kokeilussa olleiden oppilaiden kysely, oppilaiden käsityönopettajan haastattelu ja tutkijan oma havainnointi kokeilun aikana. Oppilaat kokivat oppimiskokonaisuuden värjäämisen mielenkiintoisena ja teoriaosuudessa pidettiin eniten biologian sisällöistä. Opettajan mielestä oppimiskokonaisuudessa oli hyvää sen laaja-alainen aiheen käsittely, mutta aikataulutuksessa olisi vielä parantamisen varaa. Yleisesti hän pitää integroinnin ideaa hyvänä ja onkin järjestänyt muutamia integrointia hyödyntäviä kokonaisuuksia muiden aineiden kanssa. Integroinnin järjestämistä kuitenkin vaikeuttavat koulun rakenteet, kuten oppiaineiden palkitus ja opettajien erilaiset työajat, sekä valmiin materiaalin puute.fi
dc.format.extent117
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherlanganvärjäys
dc.titleLanganvärjäys kemian ja käsityön integraationa yläkoulussa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202306013433
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaMatemaattis-luonnontieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sciencesen
dc.contributor.laitosKemian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Chemistryen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineKemian opettajankoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher education programme in Chemistryen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi4034
dc.subject.ysotekstiilityö (oppiaineet)
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysointegroitu opetus (oppiaineet)
dc.subject.ysokemia
dc.subject.ysoperuskoulu
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright