Langanvärjäys kemian ja käsityön integraationa yläkoulussa

Abstract
Tutkimuksen kirjallisessa osassa käsitellään oppiaineiden integrointia, sen näkymistä nykyisissä peruskoulun ja lukion opetussuunnitelmien perusteissa ja integroinnin sovelluksia. Oppiaineiden integroinnissa yhdistetään kahta tai useampaa oppiainetta, jolloin opeteltavasta aiheesta saadaan syvällisempi ymmärrys. Sen hyviä puolia ovat muun muassa kokonaisvaltainen kuva opiskeltavasta asiasta, oppilaiden motivaation kasvaminen ja opettajien välisen yhteistyön lisääntyminen. Nykyisissä peruskoulun opetussuunnitelmien perusteissa vaaditaan vuosittain järjestettävän monialainen oppimiskokonaisuus, jossa oppilaat pääsevät mahdollisuuksien mukaan monialaisesti ja eri-ikäisten kanssa opiskelemaan jotain aihetta. Integroinnin sovelluksista käsitellään myös projektioppiminen ja ilmiölähtöinen oppiminen. Kirjallisessa osassa käsitellään myös luonnonväreillä värjäämisen kemiaa. Värjäyksessä kasvista uutetaan väriaineet veteen, jolloin ne liikkuvat värjättävän kuidun sisälle. Värjäykseen vaikuttavista tekijöistä käsitellään kuidun rakenne, pureteaineet, väriaineen rakenne ja värjäysliemen happamuus. Tutkimuksen kokeellisessa osassa luotiin kemiaa ja käsitöitä integroiva oppimiskokonaisuus langanvärjäyksestä luonnonväreillä. Oppimiskokonaisuudessa oppilaat värjäävät lankaa opetellen samalla kemian, biologian ja historian teoriasisältöjä. Oppimiskokonaisuutta kokeiltiin yläkoulun 8.-luokkalaisten valinnaisen käsityöntunnilla. Tutkimukseen kuuluivat kokeilussa olleiden oppilaiden kysely, oppilaiden käsityönopettajan haastattelu ja tutkijan oma havainnointi kokeilun aikana. Oppilaat kokivat oppimiskokonaisuuden värjäämisen mielenkiintoisena ja teoriaosuudessa pidettiin eniten biologian sisällöistä. Opettajan mielestä oppimiskokonaisuudessa oli hyvää sen laaja-alainen aiheen käsittely, mutta aikataulutuksessa olisi vielä parantamisen varaa. Yleisesti hän pitää integroinnin ideaa hyvänä ja onkin järjestänyt muutamia integrointia hyödyntäviä kokonaisuuksia muiden aineiden kanssa. Integroinnin järjestämistä kuitenkin vaikeuttavat koulun rakenteet, kuten oppiaineiden palkitus ja opettajien erilaiset työajat, sekä valmiin materiaalin puute.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2023
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306013433Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access
Copyright© The Author(s)

Share