Svenskstudenters uppfattningar om det viktigaste i sin framtida undervisning
Tekijät
Päivämäärä
2023Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..
Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän tutkimuksen päämääränä on selvittää ruotsinopettajaksi opiskelevien käsityksiä koskien
painotuksia, sisältöä ja työtapoja tulevassa työssään ja syitä näiden taustalla. Aineisto kerättiin
äänittämällä kolme parihaastattelua, jotka transkriptioitiin ja analysoitiin sisällönanalyysiä käyttäen. Tuloksena selvisi, että tulevat ruotsinopettajat haluavat ensisijaisesti pitää osallistavia ja
rohkaisevia oppitunteja. Myös opiskelumotivaation tukeminen nähtiin erityisen tärkeänä. Motivoinnin yhteydessä keskusteltiin relevantin oppimateriaalin valinnasta ja projektien, kuten tandemopetuksen, sisällyttämisestä opetukseen. Syyksi vahvuuksilleen ja kehityskohteilleen opiskelijat nimesivät mm. yksilölliset tekijät sekä opetuksen painotukset. Moni koki tavallisen oppitunnin olevan vahvasti oppikirja- sekä opettajalähtöinen. Vertaamalla opiskelijoiden näkemyksiä ja
opetussuunnitelman asettamia tavoitteita, muodostui ristiriitaisuuksia kommunikaatiotaitojen
kohdalla. Moni haastateltava nosti ruotsinkielisen vuorovaikutuksen oppimisessaan koulun ulkopuolisia tekijöitä. Aiempaa tutkimusta mukailivat ajatukset hyvien kommunikaatiotaitojen tärkeydestä ja rohkeudesta käyttää kieltä. Ruotsinkieliseen puhujakuntaa lähemmäksi pääseminen
työkalujen, kuten tandemopiskelu ja autenttisen materiaalin käytön koettiin olevan tarpeellisia
oppimistulosten kehittämisessä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5333]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Jag orkar inte sitta hela tiden" : gymnasieelevers uppfattningar om funktionell undervisning
Jokela, Petra (2021)Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä ja kokemuksia lukio-opiskelijoilla on toiminnallisista menetelmistä lukion kieltentunneilla. Tutkimuksessa selvitettiin, mitä mieltä lukio-opiskelijat ... -
''Något för var och en'' : svensklärares uppfattningar om funktionell undervisning i finska grundskolor
Pitkäaho, Pinja (2023)Tämän maisterintutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia käsityksiä peruskoulun ruotsinopettajilla on toiminnallisesta opetuksesta. Lisäksi tarkoituksena on tarkastella millaisia toiminnallisia opetusmenetelmiä ... -
Att lära sig svenska utan läroböcker : gymnasisters uppfattningar om ett tidningsprojekt på en svenskkurs
Ågren, Jutta; Äyräväinen, Helka (2017)Tutkielman tarkoituksena oli selvittää opiskelijoiden näkemyksiä ja kokemuksia opetuskokeilusta, jonka toteutimme lukion ruotsin kurssilla. Opetuskokeilu oli suunnittelemamme projekti, jossa opiskelijat valmistivat sisältöä ... -
Lärar-elev-interaktionen i undervisning på ett andraspråk : finskspråkiga lärares erfarenheter av undervisning i Sverige
Sutinen, Emmi (2022)Tämä tutkimus keskittyy suomea äidinkielenään puhuviin opettajiin, jotka työskentelevät tällä hetkellä opetustehtävissä Ruotsissa ja opettavat toisella kielellään eli ruotsiksi. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia ... -
"Man känner gemenskap med alla i skolan som man inte gör med sina andra vänner" : sverigefinska grundskoleelevers uppfattningar om tvåspråkig undervisning och betydelsen av finsk bakgrund
Laurila, Päivi (2013)Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, kuinka tärkeänä kolmannen polven ruotsinsuomalaiset pitävät suomalaista taustaansa. Lisäksi selvitettiin, millainen identiteetti heillä on. Koska ruotsinsuomalaisten koulujen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.