ICT-strategia osana liiketoiminnan kehitystä
Informaatioteknologia on aina katsottu olevan lähde kestävälle kilpailukyvylle. Empiiriset tutkimukset ovat osoittaneet, että IT voi parantaa yrityksen
suorituskykyä ja sen kilpailuasemaa. IT:n pitkän aikatähtäimen suunnitelma
voi olla osa yrityksen strategiaa, mutta usein se laaditaan erilliseksi ICT-
strategiaksi, jonka tulisi olla kuitenkin yhdenmukainen liiketoiminnan strategian ja sen pitkän aikatähtäimen suunnitelman kanssa.
ICT-strategian onnistumisen edellytyksenä on sen sitouttaminen liiketoiminnan strategiaan. Liiketoiminnan ja IT:n välisen yhteistyön kirjallisuus ja artikkelit käsittelevät asiaa hyvin usein IT:n ja liiketoiminnan strategisen yhdenmukaisuuden näkökulmasta. IT:n ja liiketoiminnan yhdenmukaisuus tarkoittaa
IT:n hyödyntämistä oikein ja oikeaan aikaan, harmoniassa liiketoimintastrategian, tavoitteiden ja tarpeiden kanssa. Tämä määritelmä osoittaa miten IT:n tulisi
olla yhdenmukainen liiketoiminnan kanssa ja liiketoiminnan IT:n kanssa. Usein
organisaatiot kokevat tämän kuitenkin haastavaksi eivätkä osaa muuntaa IT:n
toimintaa pitkän ajan hyödyksi liiketoiminnalle.
Tutkimus vastaa kysymykseen miten organisaation ICT-strategia muodostuu sekä miten siitä voidaan luoda mahdollisimman yhdenmukainen liiketoimintastrategian kanssa. Tutkimuksessa esitellään teoriaan pohjautuva viitekehys ICT-strategian muodostamiselle sekä siihen liittyvät menetelmät, joiden
avulla tarvittava tieto voidaan kerätä strategian laadintaa varten.
Tutkimustyö alkaa strategian määritelmän teorialla, josta syvennetään
seuraavassa kappaleessa ICT-strategian laatimiseen. Teoriakatsaus käsittelee
lisäksi IT:n ja liiketoiminnan välisen yhteistyön kehittämistä olemassa olevien
artikkeleiden ja kirjallisuuden kautta. Tutkimuksen empiirisessä osiossa kuvataan miten ja millä menetelmillä ICT-strategian laadinta tapahtui tutkimuksen
kohdeorganisaatiossa. Tutkimuksen havaintojen ja johtopäätösten perusteella
viitekehystä kehitettiin vastaamaan oikean organisaation strategiaprosessia.
Luotu viitekehys on tarkoitettu sovellettavaksi kaikille organisaatiolle, jotka
pyrkivät kehittämään omasta ICT-strategiasta yhdenmukaisen liiketoimintastrategian kanssa.
...
Information technology has always been considered as a source of sustainable competitive ability. Empirical studies have shown that IT can improve
business performance and its competitive position. IT's long-term plan can be
part of the company's strategy, but often it is compiled as a separate ICT strategy, which should, however, be in line with the business strategy and its long-
term plan.
The success of ICT strategy depends on its alignment to business strategy.
Literature and articles about business and IT collaboration are very often dealing this in a view of IT and business alignment. IT and business alignment
means of IT exploitation correctly and at the right time, in harmony with the
business strategy, objectives and needs. This definition shows how IT should be
in line with the business and the business with IT. Often, organizations will find
this to be a challenging and cannot convert IT investments to the long-term
benefit of the business.
This study will answer the question how an organization's ICT strategy is
formed and how it can be align with business strategy. The study presents a
theory based framework about formation of ICT strategy and the associated
methodologies to the collect necessary strategic information from organization.
The research begins with the definition of strategy theory, where study
continues in the next chapter to the ICT strategy formation. Theory review will
also discuss about the IT and the business alignment through existing articles
and literature. In the empirical section the study explains how and by what
methods a real organization’s ICT strategy was formulated. By the findings and
conclusions of the empirical study the framework was developed and modified
to correspond real organization's strategy process. This ICT strategy development framework is intended to apply to all organizations for development their
own ICT strategy in alignment with business strategy.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Pankin strategia sekä ulkoisten sidosryhmien rooli pankin strategiassa ja liiketoiminnassa
Saarimäki, Mikaela (2023)Pankkitoiminta on yksi modernin talouden tärkeimmistä tekijöistä ja se on myös välttämätöntä kaupankäynnille ja teollisuudelle (Somashekar, 2000, s. 1). Sidosryhmät taas ovat Buchholtzin ja Carrollin (2009, s. 10) määritelmän ... -
Outsourcing framework for delivery planning team
Tuominen, Totti (2020)Ulkoistaminen ja etenkin palveluiden ulkoistaminen lisääntyvät maailmanlaajuisissa yritysympäristöissä erittäin nopeasti. Tämän tutkielman ensisijainen tutkimusongelma on kuinka yritys/organisaatio/tiimi voi toteuttaa ... -
Kulttuuri liiketoiminnan perustana : esimerkkinä musiikkikoulut
Ruohonen, Noora (2004) -
Does business strategy and management control system fit determine performance?
Jukka, Tapio (Emerald, 2023)Purpose This study examines the relationship between business strategy, management control system (MCS) type and performance. Does the alignment of organisation business strategy and MCS fresult in better performance? ... -
Tietotekniikan ja liiketoiminnan strategisten valintojen vuorovaikutus ja yhteensovittaminen
Jalonen, Marko; Kalmari, Tommi (1999)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.