Luokanopettajan opetustyylien yhteys oppilaiden psykososiaaliseen hyvinvointiin
Date
2023Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää luokanopettajan opetustyylien ja oppilaiden psykososiaalisen hyvinvoinnin välistä yhteyttä. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin luokanopettajan kokeman stressin ja työkokemuksen yhteyttä opetustyyleihin. Opettajan opetustyylejä tarkasteltiin lämpimyyden, behavioraalisen kontrollin sekä psykologisen kontrollin kautta. Oppilaiden psykososiaalista hyvinvointia tarkasteltiin prososiaalisuuden sekä sisäänpäin ja ulospäin suuntautuvien käyttäytymisen haasteiden kautta.
Tutkimus on osa Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI) -tutkimushanketta. Tutkimuksen aineisto kerättiin luokanopettajilta vuosien 2020–2021 aikana kyselylomakkeilla, jotka kartoittivat opettajien opetustyylejä ja oppilaiden psykososiaalista hyvinvointia. Otos koostui 436 kolmannen luokan oppilaasta ja heidän 37 opettajastaan sekä 439 neljännen luokan oppilaasta ja heidän 36 opettajastaan. Aineisto analysoitiin kaksitasoisella monitasomallinnuksella sekä kahden riippumattoman otoksen t-testillä.
Tilastollisesti merkitseviä tuloksia ilmeni neljännellä luokalla. Tulokset osoittivat, että mitä enemmän neljännen luokan opettajan opetustyylissä ilmeni lämpimyyttä, sitä vähemmän hänen oppilaillaan oli sisäänpäin suuntautuvia käyttäytymisen haasteita. Niillä neljännen luokan opettajilla, jotka eivät kokeneet lainkaan tai kokivat vain vähän stressiä, ilmeni enemmän lämpimyyttä opetustyylissään, kuin niillä opettajilla, jotka kokivat keskimääräistä enemmän stressiä. Lisäksi niillä neljännen luokan opettajilla, joilla oli pidempi työkokemus, oli enemmän lämpimyyttä opetustyylissään kuin niillä opettajilla, joilla työkokemusta oli vähemmän. Tulokset toivat uutta tietoa opettajan opetustyylien ja oppilaiden psykososiaalisen välisestä yhteydestä.
...


Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [25541]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Opettaja-oppilasvuorovaikutuksen laadun yhteys oppilaiden psykososiaaliseen hyvinvointiin 1. ja 2. luokalla
Leppänen, Anni (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettaja-oppilasvuorovaikutuksen laadun yhteyttä oppilaiden psykososiaaliseen hyvinvointiin alakoulun 1. ja 2. luokalla. Tutkimuksessa tarkasteltiin lisäksi, missä määrin ... -
Äidin vanhemmuustyylien yhteydet lapsen psykososiaaliseen hyvinvointiin : koulutustaustan muuntava vaikutus
Lundell, Moona; Naskali, Essi (2021)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää äidin vanhemmuustyylien ja lapsen psykososiaalisen hyvinvoinnin välisiä yhteyksiä sekä äidin koulutustaustan muuntavaa vaikutusta näihin yhteyksiin. Äidin vanhemmuustyylejä ... -
Terveysteknologian vaikutus yli 25-vuotiaiden toimistotyöntekijöiden koettuun hyvinvointiin
Rajala, Minna (2022)Teknologia-alalla ihmisten hyvinvointiin keskittyvät teknologiat ovat yhä suositumpia sekä yksilöiden kuin yritystenkin keskuudessa. Terveysteknologian hyötynä on, että sen avulla eri tasoiset liikkujat voivat kehittää ... -
Peruskoulun oppilaiden psykososiaalisen tuen kokonaisuus ja sen haasteet
Vihersaari, Taru (2021)Oppivelvollisuusikä on Suomessa korotettu 18 ikävuoteen ja laki on tullut voimaan vuonna 2021, joten on ajankohtaista tarkastella peruskoulun toimintaa ja sen sisältämän psykososiaalista tukea. Myös aikaisemmat työtehtäväni ... -
Luokanopettajan työssä jaksaminen
Koivisto, Laura (2013)Koivisto, L. 2013. LUOKANOPETTAJAN TYÖSSÄ JAKSAMINEN. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu-tutkielma, 83 s. ja 2 liitettä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien ...