Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMaunumäki, Minna
dc.contributor.authorRunsala, Maria
dc.date.accessioned2023-05-29T07:13:01Z
dc.date.available2023-05-29T07:13:01Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87264
dc.description.abstractTutkimuksessa tarkasteltiin, miten varhaiskasvatuksen erityisopettajat ovat kokeneet oppivelvollisuutta edeltävän esiopetuksen. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, että millaisia pedagogisia keinoja varhaiskasvatuksen erityisopettajilla on toteuttaa oppivelvollisuutta edeltävää esiopetusta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimukseen valikoitui harkinnanvaraisella lumipallo-otannalla neljä varhaiskasvatuksen erityisopettajaa, joilla on kokemusta oppivelvollisuutta edeltävästä esiopetuksesta. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelun avulla kasvotusten tai zoom -sovelluksen välityksellä. Aineisto analysoitiin teemoittelua hyödyntäen. Tutkimus osoittaa, että varhaiskasvatuksen erityisopettajien työnkuva on laaja ja vastuuta kannetaan monien lapsien erityispedagogiikasta. Hallinnolliset prosessit ovat sujuneet hyvin. Keskussairaalalta, perheneuvolalta tai joltain muulta asiantuntijalta saatu suositus oppivelvollisuutta edeltävästä esiopetuksesta, on helpottanut hallinnollisten prosessien paperitöitä. Tutkimuksessa esiin nousee myös monia konkreettisia keinoja toteuttaa oppivelvollisuutta edeltävää esiopetusta. Pedagogiset asiakirjat ovat koko toiminnan perusta ja runko. Johtopäätökset osoittavat, että laadukkailla, suunnitelmallisilla ja monipuolisilla tukikeinoilla voidaan tukea erityisentuen lapsen oppimisvalmiuksia parhaalla mahdollisimmalla tavalla. Tutkimuksessani olevat päiväkodit toteuttavat oppivelvollisuutta edeltävää esiopetusta, esiopetuksen perusteiden mukaisesti. Tukikeinot ovat hyvin yksilöllisiä, mutta tarkkaan mietittyjä ja jokaisen lapsen lähtökohtiin sopivia.fi
dc.format.extent65
dc.language.isofi
dc.subject.otheroppivelvollisuutta edeltävä esiopetus
dc.subject.otherpidennetty oppivelvollisuus
dc.subject.othervarhaiserityiskasvatus
dc.titleVarhaiskasvatuksen erityisopettajien kokemuksia oppivelvollisuutta edeltävästä esiopetuksesta ja sen toteuttamisesta varhaiskasvatuksessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202305293324
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysoerityinen tuki
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysoesiopetus
dc.subject.ysoinkluusio
dc.subject.ysoerityisopetus
dc.subject.ysooppivelvollisuus
dc.subject.ysoerityisopettajat


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot