Jyväskylän yliopiston kasvatustieteellisen tiedekunnan opiskelijoiden käsityksiä ja asenteita positiivisesta pedagogiikasta
Abstract
Tutkielmassa tarkasteltiin positiiviseen pedagogiikkaan liittyviä käsityksiä ja
asenteita. Tutkielma ymmärtää positiivisen pedagogiikan suhteellisen tuoreena
pedagogisena suuntauksena, jonka keskiössä on oppimisen ja hyvinvoinnin
edistäminen vahvuuksien, sosiaalisen liittymisen sekä myönteisten tunnetilojen
kautta. Tutkielman tarkoituksena oli selvittää tunnistavatko opiskelijat keskeisiä
käsitteitä ja missä määrin he ovat samaa tai eri mieltä positiivisen pedagogiikan
perusajatuksista sekä positiiviseen pedagogiikkaan kohdistuvasta kritiikistä. Tämän
lisäksi työssä tarkasteltiin oliko opintosuunnalla sekä työkokemuksella alalta
merkitystä edellä mainittuihin asioihin.
Tämä pro gradu- tutkielma on menetelmiltään kvantitatiivinen tutkimus.
Tutkielman kohdejoukkona toimi Jyväskylän yliopiston kasvatustieteellisen
tiedekunnan opiskelijat. Pro gradu- tutkielman aineisto kerättiin sähköisellä
kyselylomakkeella Webropol-ohjelmiston avulla. Aineisto analysoitiin IBM SPSS 28.0-
ohjelmistolla. Tuloksia esitettiin ristiintaulukoinnin, grafiikan sekä keskeisten
tunnuslukujen avulla. Vertailujen osalta tilastollisina testeinä käytettiin
yksisuuntaista varianssianalyysiä, t-testiä, Kruskall-Wallisin-testiä sekä MannWhitneyn U-testiä. Avoimien kommenttien osalta vastauksia analysoitiin
sisällönanalyysin keinoin.
Opiskelijat suhtautuivat positiiviseen pedagogiikkaan myönteisesti, mutta eivät
täysin kritiikittömästi. Opiskelijat olivat jokseenkin samaa mieltä positiivisen
pedagogiikan perusajatuksista. Opiskelijat tunnistivat keskeisiä käsitteitä ja teemoja.
Tilastollisesti merkitsevä ero löytyi perusajatusten sekä kritiikin osalta ohjausalan ja
yhdistetyn luokan väliltä.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2023
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202305263294Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
Copyright© The Author(s)