Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSume, Helena
dc.contributor.authorNikkanen, Anna
dc.contributor.authorRiihinen, Anne
dc.date.accessioned2023-05-26T07:15:46Z
dc.date.available2023-05-26T07:15:46Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87231
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten varhaiskasvatuksessa toteutetaan tuen vaikuttavuuden arviointia. Tarkemmin perehdyimme siihen, millaisia käsityksiä varhaiskasvatuksen opettajilla oli tuen vaikuttavuuden arvioinnin toteuttamisesta ja miten mahdollistettiin lapsen osallistuminen arviointiin. Tämän laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla varhaiskasvatuksessa työskenteleviä opettajia. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tulosten mukaan opettajien käsitykset tuen vaikuttavuuden arvioinnista muotoutuivat tuen vaikuttavuuden arvioinnin lähtökohdista, jaetun tiedon merkityksestä arvioinnissa ja tuen vaikuttavuuden arvioinnin kehittämisen tarpeista. Lapsen osallistuminen tuen vaikuttavuuden arviointiin mahdollistui vahvistamalla osallisuutta tukevaa toimintakulttuuria, luomalla mahdollisuuksia lapsen osallistumiselle arviointiin sekä aikuisen ja lapsen yhteisen arvioinnin avulla. Tämän tutkimuksen mukaan tukivastemalli, monipuoliset arvioinnin välineet ja vuorovaikutusta tukevat menetelmät vahvistavat tuen vaikuttavuuden arvioinnin toteuttamista varhaiskasvatuksessa. Tulevaisuudessa tarvitaan lisää tutkimusperustaisia arvioinnin välineitä sekä arvioinnin systemaattisempaa ja tietoisempaa toteuttamista. Tutkimuksemme perusteella tuen vaikuttavuuden arvioinnin onnistuneessa toteuttamisessa korostuvat ryhmän toimintakulttuuri, henkilöstön toiminta ja lapsen osallistumisen mahdollistuminen.fi
dc.format.extent68
dc.language.isofi
dc.subject.othertuen vaikuttavuus
dc.subject.otherlapsen tuki
dc.subject.othertukivastemalli
dc.titleLapsen tuen vaikuttavuuden arviointi varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202305263291
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysoarviointi
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysovaikuttavuus
dc.subject.ysoosallisuus
dc.subject.ysolapset (ikäryhmät)
dc.subject.ysotukeminen
dc.subject.ysotukimuodot
dc.subject.ysovarhaiskasvatuksen opettajat
dc.subject.ysovaikutukset
dc.subject.ysooppiminen


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot