Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorPitkänen, Hannele
dc.contributor.authorValtoaho, Jenni
dc.date.accessioned2023-05-25T12:10:10Z
dc.date.available2023-05-25T12:10:10Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87221
dc.description.abstractTutkimukseni tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät ovat merkityksellisiä abiturienttien minäpystyvyyden rakentumiselle, millaisia minäpystyvyyden kertomustyyppejä abiturienttien kertomuksista syntyy sekä millaisia minäpystyvyyden narratiiveja ohjauksen näkökulmasta abiturienttien kertomuksista rakentuu. Tutkimus toteutettiin narratiivisella menetelmällä keräämällä abiturienteilta kertomus, johon he kirjoittivat minäpystyvyydestään lukio-opintojen aikana. Aineisto analysoitiin narratiivista kategorisointia käyttäen, mutta myös narratiivisen juonianalyysin mukaisesti. Tutkimuksen tuloksista nousi esille kognitiivisiin kykyihin ja sosiaaliseen ympäristöön liittyviä tekijöitä, jotka olivat merkityksellisiä lukio-opinnoissa minäpystyvyydelle. Tuloksista nousi esille kolme erilaista kertomustyyppiä, joissa on nähtävissä abiturienttien minäpystyvyyden rakentuminen lukion aikana. Minäpystyvyyden narratiiveista ohjauksen näkökulmasta nousi esille ohjauksen saatavuuden ja kannustavuuden narratiivit. Minäpystyvyyden tukemisella eri tekijöiden huomioon ottamisen kautta on suuri merkitys lukio-opintojen suuntaamisessa ja itse opinnoissa. Siksi minäpystyvyyttä tulisi tukea opintojen eri vaiheissa ja ympäristöissä erilaiset tekijät huomioon ottaen, myös ohjauksellisesta näkökulmasta.fi
dc.format.extent77
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.othernarratiivit
dc.titleAbiturienttien minäpystyvyyden narratiivit lukio-opinnoissa
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202305253284
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineOhjausalan maisteriohjelmafi
dc.contributor.oppiaineMaster’s Degree Programme in Guidance and Counsellingen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi1031
dc.subject.ysososiaalinen ympäristö
dc.subject.ysominäpystyvyys
dc.subject.ysoabiturientit
dc.subject.ysonarratiivisuus
dc.subject.ysoopinto-ohjaus
dc.subject.ysoohjaus (neuvonta ja opastus)
dc.subject.ysolukio
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright