Abiturienttien minäpystyvyyden narratiivit lukio-opinnoissa
Authors
Date
2023Copyright
© The Author(s)
Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät ovat merkityksellisiä
abiturienttien minäpystyvyyden rakentumiselle, millaisia minäpystyvyyden
kertomustyyppejä abiturienttien kertomuksista syntyy sekä millaisia
minäpystyvyyden narratiiveja ohjauksen näkökulmasta abiturienttien
kertomuksista rakentuu.
Tutkimus toteutettiin narratiivisella menetelmällä keräämällä abiturienteilta
kertomus, johon he kirjoittivat minäpystyvyydestään lukio-opintojen aikana.
Aineisto analysoitiin narratiivista kategorisointia käyttäen, mutta myös
narratiivisen juonianalyysin mukaisesti.
Tutkimuksen tuloksista nousi esille kognitiivisiin kykyihin ja sosiaaliseen
ympäristöön liittyviä tekijöitä, jotka olivat merkityksellisiä lukio-opinnoissa
minäpystyvyydelle. Tuloksista nousi esille kolme erilaista kertomustyyppiä,
joissa on nähtävissä abiturienttien minäpystyvyyden rakentuminen lukion
aikana. Minäpystyvyyden narratiiveista ohjauksen näkökulmasta nousi esille
ohjauksen saatavuuden ja kannustavuuden narratiivit.
Minäpystyvyyden tukemisella eri tekijöiden huomioon ottamisen kautta on
suuri merkitys lukio-opintojen suuntaamisessa ja itse opinnoissa. Siksi
minäpystyvyyttä tulisi tukea opintojen eri vaiheissa ja ympäristöissä erilaiset
tekijät huomioon ottaen, myös ohjauksellisesta näkökulmasta.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29626]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Onnistunut ohjaus? : abiturienttien kokemuksia opinto-ohjauksesta
Fredriksson, Leena (2013)Tutkimukseni tavoite on tarkastella opiskelijoiden kokemuksia opinto-ohjauksesta lukiossa. Tutkimuskysymykseni on: miten lukio-opiskelijat kuvaavat kokemuksiaan opinto-ohjauksesta ja minkälaiset ohjaustilanteet ovat heidän ... -
"Sit mä tajusin, et tonne mä haen" : abiturienttien käsityksiä ammatin- ja koulutusvalinnasta sekä ammatinvalinnanohjauksesta lukiossa
Hytönen, Kaisu; Kananen, Katri (2011)Ammatin- ja koulutusvalintaprosessi on nuorille ajankohtainen asia ensimmäisen kerran jo peruskoulun lopun lähestyessä. Lukion valinneet taas joutuvat pohtimaan ammatinvalinta-asioita perusteellisesti jopa ensimmäiseltä ... -
Aikuisopiskelijoiden opintojen aikainen ohjaus
Rantanen, Virpi (2024)Ammattikorkeakouluopiskelijoista monet ovat työuransa eri vaiheissa olevia aikuisopiskelijoita. Opintojen, työssäkäynnin ja perhe-elämän yhteensovittaminen aiheuttaa aikuisopiskelijoille tasapainoilua eri elämänalueiden ... -
Internet ohjauksessa vai ohjaus internetissä? : ohjaajien käsityksiä internetin merkityksestä työvälineenä
Vuorinen, Raimo (Jyväskylän yliopisto, 2006)Sekä kansainvälisessä että kansallisessa koulutus- ja työvoimapolitiikassa on viime vuosina korostettu nuorille ja aikuisille suunnattujen ohjaus- ja neuvontapalvelujen saatavuutta, laadun varmistamista ja palvelumuotojen ... -
Monialaisen ohjauksen rakentuminen ohjaustilanteissa : onko monialainen ohjaus monialaista?
Lilja, Taru; Pukkila, Päivi; Helander, Jaakko (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2021)Monialaisia ohjauspalveluita perustellaan niiden myönteisillä vaikutuksilla asiakkaisiin, työntekijöihin ja mukana oleviin palveluntuottajiin, mutta monialaista ohjausta koskeva empiirinen ja teoreettinen tutkimusnäyttö ...