Abiturienttien minäpystyvyyden narratiivit lukio-opinnoissa

Abstract
Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät ovat merkityksellisiä abiturienttien minäpystyvyyden rakentumiselle, millaisia minäpystyvyyden kertomustyyppejä abiturienttien kertomuksista syntyy sekä millaisia minäpystyvyyden narratiiveja ohjauksen näkökulmasta abiturienttien kertomuksista rakentuu. Tutkimus toteutettiin narratiivisella menetelmällä keräämällä abiturienteilta kertomus, johon he kirjoittivat minäpystyvyydestään lukio-opintojen aikana. Aineisto analysoitiin narratiivista kategorisointia käyttäen, mutta myös narratiivisen juonianalyysin mukaisesti. Tutkimuksen tuloksista nousi esille kognitiivisiin kykyihin ja sosiaaliseen ympäristöön liittyviä tekijöitä, jotka olivat merkityksellisiä lukio-opinnoissa minäpystyvyydelle. Tuloksista nousi esille kolme erilaista kertomustyyppiä, joissa on nähtävissä abiturienttien minäpystyvyyden rakentuminen lukion aikana. Minäpystyvyyden narratiiveista ohjauksen näkökulmasta nousi esille ohjauksen saatavuuden ja kannustavuuden narratiivit. Minäpystyvyyden tukemisella eri tekijöiden huomioon ottamisen kautta on suuri merkitys lukio-opintojen suuntaamisessa ja itse opinnoissa. Siksi minäpystyvyyttä tulisi tukea opintojen eri vaiheissa ja ympäristöissä erilaiset tekijät huomioon ottaen, myös ohjauksellisesta näkökulmasta.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2023
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202305253284Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access
Copyright© The Author(s)

Share