dc.contributor.advisor | Pitkänen, Hannele | |
dc.contributor.author | Valtoaho, Jenni | |
dc.date.accessioned | 2023-05-25T12:10:10Z | |
dc.date.available | 2023-05-25T12:10:10Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87221 | |
dc.description.abstract | Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät ovat merkityksellisiä
abiturienttien minäpystyvyyden rakentumiselle, millaisia minäpystyvyyden
kertomustyyppejä abiturienttien kertomuksista syntyy sekä millaisia
minäpystyvyyden narratiiveja ohjauksen näkökulmasta abiturienttien
kertomuksista rakentuu.
Tutkimus toteutettiin narratiivisella menetelmällä keräämällä abiturienteilta
kertomus, johon he kirjoittivat minäpystyvyydestään lukio-opintojen aikana.
Aineisto analysoitiin narratiivista kategorisointia käyttäen, mutta myös
narratiivisen juonianalyysin mukaisesti.
Tutkimuksen tuloksista nousi esille kognitiivisiin kykyihin ja sosiaaliseen
ympäristöön liittyviä tekijöitä, jotka olivat merkityksellisiä lukio-opinnoissa
minäpystyvyydelle. Tuloksista nousi esille kolme erilaista kertomustyyppiä,
joissa on nähtävissä abiturienttien minäpystyvyyden rakentuminen lukion
aikana. Minäpystyvyyden narratiiveista ohjauksen näkökulmasta nousi esille
ohjauksen saatavuuden ja kannustavuuden narratiivit.
Minäpystyvyyden tukemisella eri tekijöiden huomioon ottamisen kautta on
suuri merkitys lukio-opintojen suuntaamisessa ja itse opinnoissa. Siksi
minäpystyvyyttä tulisi tukea opintojen eri vaiheissa ja ympäristöissä erilaiset
tekijät huomioon ottaen, myös ohjauksellisesta näkökulmasta. | fi |
dc.format.extent | 77 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | narratiivit | |
dc.title | Abiturienttien minäpystyvyyden narratiivit lukio-opinnoissa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202305253284 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Ohjausalan maisteriohjelma | fi |
dc.contributor.oppiaine | Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 1031 | |
dc.subject.yso | sosiaalinen ympäristö | |
dc.subject.yso | minäpystyvyys | |
dc.subject.yso | abiturientit | |
dc.subject.yso | narratiivisuus | |
dc.subject.yso | opinto-ohjaus | |
dc.subject.yso | ohjaus (neuvonta ja opastus) | |
dc.subject.yso | lukio | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |