Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLaakso, Perttu
dc.contributor.authorNiskanen, Jenna
dc.date.accessioned2023-05-25T10:50:39Z
dc.date.available2023-05-25T10:50:39Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87204
dc.description.abstractTämän kirjallisuuskatsauksen tavoitteena oli selvittää kestävyyskunnon yhteyttä oppimiseen peruskouluikäisillä lapsilla ja nuorilla. Viime vuosina peruskoululaisten kestävyyskunto on laskenut, fyysisen aktiivisuuden määrä on vähentynyt sekä oppimistulokset ovat heikentyneet. Kaikilla keinoilla, joilla näihin voidaan vaikuttaa, on mahdollisuus parantaa lasten ja nuorten hyvinvointia ja terveyttä. Kognitiivisista toiminnoista oppiminen on yksi keskeinen tekijä peruskouluikäisten kasvun ja kehityksen sekä heidän tulevaisuutensa kannalta. Tutkielma on kirjallisuuskatsaus, johon olen hakenut tietoa eri tietokannoista. Olen hyödyntänyt aiheesta tehtyjä katsauksia ja yksittäisiä tutkimuksia sekä muutamia vertaisarvioituja meta-analyysejä. Lähteinä hyödynsin myös muutamaa neurotieteen kirjaa, joissa tietoa oli kattavasti. Tutkimuksia oli tehty sekä Suomessa että ulkomailla. Keskeisiä tutkielman käsitteitä olivat kestävyyskunto, oppiminen ja kognitio. Tutkimustulokset aiheesta ovat osittain ristiriitaisia keskenään. Yhteistä kaikille tuloksille on kuitenkin se, että liikunnasta ei näyttäisi olevan haittaa oppimisella ja koulumenestykselle. Paremmalla kestävyyskunnolla on monia terveydelle edullisia fysiologisia ja anatomisia vaikutuksia, jotka ulottuvat koko kehon lisäksi aivoihin asti. Myös kestävyyskunnon psykososiaaliset yhteydet oppimiseen ovat keskeisiä. Tulos tukee yleisesti tärkeänä pidettyä näkemystä lasten ja nuorten liikunnan vaikutuksista terveyteen, sekä lasten ja nuorten liikunnan ja siihen kannustamisen tärkeyttä arkeen kuuluvissa toimintaympäristöissä.fi
dc.format.extent34
dc.language.isofi
dc.subject.otherkestävyyskunto
dc.subject.otherkoulumenestys
dc.titleKestävyyskunnon yhteys oppimiseen lapsilla ja nuorilla
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202305253267
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.laitosSport and Health Sciencesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysical Education Teacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi502
dc.subject.ysoopintomenestys
dc.subject.ysokognitio
dc.subject.ysoliikunta
dc.subject.ysofyysinen kunto
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysonuoret
dc.subject.ysolapset (ikäryhmät)


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot