dc.contributor.advisor | Moate, Josephine | |
dc.contributor.author | Pulkkinen, Iina | |
dc.contributor.author | Lakaniemi, Sonja | |
dc.date.accessioned | 2023-05-25T06:04:26Z | |
dc.date.available | 2023-05-25T06:04:26Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87177 | |
dc.description.abstract | Tämä laadullinen tutkimus tarkastelee itsemyötätuntoa suomalaisten alakoulun opettajien käsitysten ja opetusmenetelmien näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella, miten itsemyötätunto on osana opettajien opetusmenetelmiä sekä ajatusmalleja. Lisäksi tavoitteena on osoittaa kehityksen paikkoja, jotta itsemyötätuntoa voitaisiin harjoitella entistä paremmin.
Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla, joihin osallistui kuusi alakoulun luokanopettajaa. Haastatteluissa opettajat kuvasivat toimintaansa tilanteissa, joissa oppilaat olivat kohdanneet epäonnistumisia tai hankaluuksia. Lisäksi haastatteluissa kartoitettiin tunnetaitojen opettamisen menetelmiä ja ennakkokäsityksiä itsemyötätunnosta.
Opettajat tunnistivat itsemyötätunnon hyödyt esimerkiksi
epäonnistumisen normalisoinnissa osaksi oppimista. He kuvailivat oppilaiden reagointia epäonnistumistilanteissa pääosin negatiivisena itsemyötätunnon osatekijöiden näkökulmasta. Merkityksellistä oli, että opettajat kuvailivat hyödyntävänsä itsemyötätuntoon liitännäisiä toimia oppilaan epäonnistumisia käsiteltäessä. Opettajat esittivät myös lukuisia esimerkkejä sosioemotionaalisten taitojen harjoittelemisesta, vaikkakin harjoittelu rajoittui lähinnä vahvuuskeskeisiin harjoitteisiin.
Tämän tutkimuksen tulokset antavat lupaavia viitteitä opettajien myönteisistä asenteista itsemyötätunnon hyödyntämisestä oppimisen tukena. Tulokset antavat osviittaa siitä, että oppilaiden itsemyötätuntoa tuetaan joissain määrin jo olemassa olevilla käytänteillä, mutta lisää tutkimustietoa tarvitaan. | fi |
dc.description.abstract | This qualitative study explores Finnish primary school teachers’ perceptions and teaching methods on self-compassion. The aim is to discover how it is part of the existing teaching practices and modes of thinking. In addition, the places of development are demonstrated regarding how the skills of self-compassion could be practised in primary school.
The dataset was collected by conducting semi-structured interviews, in which six primary school class teachers in Finland participated. In the interviews, teachers described situations in which students had encountered failure, challenges, or struggles during learning and reflected on their actions in those situations. In addition, the methods for teaching emotional skills and preconceptions of self-compassion were covered.
The teachers comprehended self-compassion as beneficial for example in considering failure as a normal part of learning. Students’ responses to failure were described from the negative indicators of self-compassion. Importantly, however, the teachers described utilising the positive indicators to enhance self-compassion in processing failure with a student. Overall, a great extent of examples was illustrated on how socioemotional skills are practised in daily situations and specific lessons. However, learning emotional skills was mainly limited to strength-centred exercises.
The results are promising in terms of positive attitudes towards self-compassion and its recognised potential in learning. This thesis suggests that self-compassion is already enhanced in the existing practices to some extent, but more research is needed. | en |
dc.format.extent | 92 | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | self-compassion | |
dc.subject.other | compassion | |
dc.title | Self-compassion in learning : primary school teachers’ perspectives | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202305253241 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | koulutus | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | tunteet | |
dc.subject.yso | empatia | |
dc.subject.yso | oppilaat | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | tunnetaidot | |
dc.subject.yso | itsetunto | |
dc.subject.yso | peruskoulu | |
dc.subject.yso | education and training | |
dc.subject.yso | learning | |
dc.subject.yso | teachers | |
dc.subject.yso | emotions | |
dc.subject.yso | empathy | |
dc.subject.yso | school children | |
dc.subject.yso | teaching and instruction | |
dc.subject.yso | emotional skills | |
dc.subject.yso | self-esteem | |
dc.subject.yso | comprehensive school | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |