Svensklärarnas erfarenheter av språkprofil på gymnasiet
Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten lukion ruotsinopettajat ovat käsitelleet lukion uusimpaan opetussuunnitelmaan (LOPS2019) lisättyä kieliprofiilia ruotsinopetuksessa ja millaisia kokemuksia ja mielipiteitä heillä siitä on. Kieliprofiili on kieltentunneilla työstettävä portfolio, jonka tavoitteena on auttaa opiskelijoita tunnistamaan oma kielitaitonsa ja ottamaan enemmän vastuuta kieltenoppimisestaan.
Tutkielman aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, johon vastasi 42 lukiossa työskentelevää ruotsinopettajaa. Kyselylomake sisälsi yhteensä 16 kysymystä, joista osa oli suljettuja ja osa avoimia. Avointen kysymysten vastaukset analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että kieliprofiilin toteutuksessa on vaihtelua, muun muassa sisällössä,
alustoissa ja tukimateriaalien käytössä. Vaihtelua on myös siinä, kuinka paljon vastuuta opiskelijoilla on kieliprofiilin täyttämisessä. Tutkimuksessa nousi esiin, että opettajilla on kieliprofiilityöskentelystä sekä positiivisia että negatiivisia kokemuksia. Viidesosa uskoi, että opiskelijat ovat pitäneet kieliprofiilista ja neljäsosa piti sitä hyödyllisenä. Positiivista on esimerkiksi se, että kieliprofiilityöskentely on kehittänyt opiskelijoiden taitoja koskien kieltenopiskelua ja muuta opiskelua. Toisaalta lähes puolet opettajista uskoi, että opiskelijat eivät ole pitäneet kieliprofiilityöskentelystä. Tämän lisäksi noin 40 % mielestä kieliprofiili ei ole hyödyllinen. Syynä tähän opettajat mainitsivat muun muassa ajanpuutteen ja epävarmuuden kieliprofiilin tavoitteista. Moni opettajista toivoi selkeämpiä ja yhtenäisempiä ohjeita kieliprofiilityöskentelylle sekä tarkempia perusteluja, miksi sitä tehdään.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5362]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Svensklärarnas erfarenheter av undervisning av elever med invandrarbakgrund
Mustikkamaa, Mirjami (2014)Tämän tutkielman tarkoituksena on kartoittaa ruotsin opettajien kokemuksia maahanmuuttajien opettamisesta suomalaisessa peruskoulussa sekä opettajien käsityksiä omista taidoistaan opettaa ja kohdata maahanmuuttajataustaisia ... -
Svensklärarnas erfarenheter av uttalsundervisning på den muntliga kursen RuB6/RuA7 - tala och förstå bättre
Pappinen, Iida (2015)Tutkielman tarkoitus oli kartoittaa ruotsinopettajien ajatuksia ääntämisen opetuksesta lukion suulli-sella kurssilla RuB6/RuA7 – Tala och förstå bättre sekä ääntämisen osuudesta kurssin arvioinnissa. Lisäksi tutkimuksessa ... -
"Var och en behöver hjälp och stöd i inlärningsprocessen för att hen kan uppleva framgång" : en kartläggning av svensklärarnas uppfattningar om och erfarenheter av positiv pedagogik och dess metoder i undervisningen av svenska som det andra inhemska språket
Niemi, Ellinoora; Väisänen, Roosa (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa perusopetuksessa ruotsia toisena kotimaisena kielenä opettavien opettajien käsityksiä ja kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja sen metodeista. Positiivinen pedagogiikka ... -
Utmaning eller resurs? : svensklärarnas erfarenheter av flerspråkig bakgrunds påverkan på inlärning av B-svenska i högstadiet
Syväsalo, Eerika (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten monikielinen tausta vaikuttaa ruotsin kielen oppimiseen yläkoulussa. Tutkimuksessa ilmiötä selvitettiin resurssien ja haasteiden näkökulmasta haastattelemalla kahta ruotsin ... -
Digitalisering - hot eller möjlighet? : svensklärares erfarenheter av digitaliseringen på gymnasiet
Mörsky, Elsi (2017)Uudet opetussuunnitelmat otettiin sekä Suomen peruskouluissa että lukioissa vaiheittain käyttöön syksystä 2016 lähtien. Niiden aikaansaama keskustelu on ollut vilkasta, ja kaiken kaikkiaan opetuksen muutokset ovat yhteiskunnan ...