Motivationaaliset ulottuvuudet tutkivassa nettilukemisessa
Kanniainen, L., Kiili, C., Tolvanen, A., Utriainen, J., & Leppänen, P. H. (2023). Motivationaaliset ulottuvuudet tutkivassa nettilukemisessa. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin, 33(1), 35-53. https://bulletin.nmi.fi/2023/04/17/motivationaaliset-ulottuvuudet-tutkivassa-nettilukemisessa/
Authors
Date
2023Copyright
© 2023 Niilo Mäki Instituutti
Tutkimuksessa tarkasteltiin kuudesluokkalaisten nettilukemisen motivationaalisia ulottuvuuksia ja niiden yhteyttä tutkivan nettilukemisen tehtävässä menestymiseen. Tutkimukseen osallistui 426 kuudesluokkalaista oppilasta. Nettilukemisen motivationaalisia ulottuvuuksia mitattiin Yhdysvalloissa validoidulla mittarilla. Tutkivan nettilukemisen taitoja arvioitiin verkkopohjaisella tehtävällä, jossa oppilaat tutkivat energiajuomien terveysvaikutuksia. Tehtävä mittasi oppilaiden tiedonhakutaitoja, arviointitaitoja, taitoa laatia synteesi usean nettitekstin pohjalta sekä taitoja muodostaa ja kommunikoida perusteltu kanta tutkimastaan asiasta. Konfirmatorisessa faktorianalyysissä havaittiin neljä nettilukemisen motivationaalista ulottuvuutta: kiinnostus nettilukemiseen, nettilukemisen arvostaminen, minäpystyvyys nettilukemisessa ja nettilukutaitojen kehittämiseen liittyvät uskomukset. Tilastollinen mallinnus osoitti, että nämä neljä ulottuvuutta selittivät yhteensä 24 prosenttia oppilaiden suoriutumisesta tutkivaa nettilukutaitoa mittaavassa tehtävässä. Minäpystyvyydellä oli voimakkain yhteys tutkivan nettilukemisen tehtävässä menestymiseen. Tutkimus osoittaa, että oppilaiden nettilukutaitojen kehittymistä voidaan edistää taitojen opettamisen lisäksi myös tukemalla oppilaiden motivaatiota nettilukemiseen.
...
Publisher
Niilo Mäki InstituuttiISSN Search the Publication Forum
2342-9046Keywords
Original source
https://bulletin.nmi.fi/2023/04/17/motivationaaliset-ulottuvuudet-tutkivassa-nettilukemisessa/Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/182856144
Metadata
Show full item recordCollections
Related funder(s)
Research Council of FinlandFunding program(s)
Academy Programme, AoFAdditional information about funding
Tutkimusta ovat rahoittaneet Suomen Akatemia (nro 274022, nro 324524) sekä Strategisen Tutkimuksen Neuvosto (nro 335625).License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Exploring the Collaborative Synthesis of Information During Online Reading
Kiili, Carita; Leu, Donald J. (Elsevier Ltd., 2019)This descriptive study sought to understand the complexities of integrative processing during collaborative online reading. Student pairs constructed a collaborative understanding while reading online information about a ... -
Varhaisvuosien tiede- ja teknologiakasvatusta, matematiikkaa ja taiteita integroivaa STEAM-toimintaa perhepuistossa
Virkkula, Otto (2017)STEAM-toiminnassa elämä ja koulutus sitoutuvat toisiinsa. Oppimisen eri alueet - tiede- ja teknologiakasvatus, taiteet ja matematiikka – limittyvät toisiinsa ja antavat mahdollisuuden holistiseen, elävään ja mukautuvaan ... -
Autonomy and Agency
Kalaja, Paula; Ruohotie-Lyhty, Maria (Routledge, 2022)This chapter reviews autonomy and agency as related to second language (L2) learner and teacher psychology. It discusses the significance of the two constructs in understanding the personal, yet socially mediated nature ... -
Laukaus Kultarannassa : kuka yritti murhata presidentti Urho Kekkosen juhannuksena 1957?
Veijola, Anna; Rautiainen, Matti (Jyväskylän yliopisto, 2018) -
Second language demotivation : factors that discourage pupils from learning the English language
Muhonen, Jenni (2004)