dc.contributor.author | Kanniainen, Laura | |
dc.contributor.author | Kiili, Carita | |
dc.contributor.author | Tolvanen, Asko | |
dc.contributor.author | Utriainen, Jukka | |
dc.contributor.author | Leppänen, Paavo H.T. | |
dc.date.accessioned | 2023-05-24T08:13:00Z | |
dc.date.available | 2023-05-24T08:13:00Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Kanniainen, L., Kiili, C., Tolvanen, A., Utriainen, J., & Leppänen, P. H. (2023). Motivationaaliset ulottuvuudet tutkivassa nettilukemisessa. <i>Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin</i>, <i>33</i>(1), 35-53. <a href="https://bulletin.nmi.fi/2023/04/17/motivationaaliset-ulottuvuudet-tutkivassa-nettilukemisessa/" target="_blank">https://bulletin.nmi.fi/2023/04/17/motivationaaliset-ulottuvuudet-tutkivassa-nettilukemisessa/</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_182856144 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87138 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksessa tarkasteltiin kuudesluokkalaisten nettilukemisen motivationaalisia ulottuvuuksia ja niiden yhteyttä tutkivan nettilukemisen tehtävässä menestymiseen. Tutkimukseen osallistui 426 kuudesluokkalaista oppilasta. Nettilukemisen motivationaalisia ulottuvuuksia mitattiin Yhdysvalloissa validoidulla mittarilla. Tutkivan nettilukemisen taitoja arvioitiin verkkopohjaisella tehtävällä, jossa oppilaat tutkivat energiajuomien terveysvaikutuksia. Tehtävä mittasi oppilaiden tiedonhakutaitoja, arviointitaitoja, taitoa laatia synteesi usean nettitekstin pohjalta sekä taitoja muodostaa ja kommunikoida perusteltu kanta tutkimastaan asiasta. Konfirmatorisessa faktorianalyysissä havaittiin neljä nettilukemisen motivationaalista ulottuvuutta: kiinnostus nettilukemiseen, nettilukemisen arvostaminen, minäpystyvyys nettilukemisessa ja nettilukutaitojen kehittämiseen liittyvät uskomukset. Tilastollinen mallinnus osoitti, että nämä neljä ulottuvuutta selittivät yhteensä 24 prosenttia oppilaiden suoriutumisesta tutkivaa nettilukutaitoa mittaavassa tehtävässä. Minäpystyvyydellä oli voimakkain yhteys tutkivan nettilukemisen tehtävässä menestymiseen. Tutkimus osoittaa, että oppilaiden nettilukutaitojen kehittymistä voidaan edistää taitojen opettamisen lisäksi myös tukemalla oppilaiden motivaatiota nettilukemiseen. | fi |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Niilo Mäki Instituutti | |
dc.relation.ispartofseries | Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin | |
dc.relation.uri | https://bulletin.nmi.fi/2023/04/17/motivationaaliset-ulottuvuudet-tutkivassa-nettilukemisessa/ | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.title | Motivationaaliset ulottuvuudet tutkivassa nettilukemisessa | |
dc.type | article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202305243209 | |
dc.contributor.laitos | Psykologian laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Psykologia | fi |
dc.contributor.oppiaine | Kasvatustiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Psychology | en |
dc.contributor.oppiaine | Education | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 35-53 | |
dc.relation.issn | 2342-9046 | |
dc.relation.numberinseries | 1 | |
dc.relation.volume | 33 | |
dc.type.version | acceptedVersion | |
dc.rights.copyright | © 2023 Niilo Mäki Instituutti | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.relation.grantnumber | 274022 | |
dc.subject.yso | faktorianalyysi | |
dc.subject.yso | oppimispsykologia | |
dc.subject.yso | monilukutaito | |
dc.subject.yso | minäpystyvyys | |
dc.subject.yso | verkkojulkaisut | |
dc.subject.yso | motivaatio | |
dc.subject.yso | tutkiva oppiminen | |
dc.subject.yso | yläkoululaiset | |
dc.subject.yso | medialukutaito | |
dc.subject.yso | tiedonhankinta | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p6540 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p15202 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p28850 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p39320 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p4049 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p4734 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p18173 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p38262 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p14048 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p2961 | |
dc.rights.url | http://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en | |
dc.relation.funder | Research Council of Finland | en |
dc.relation.funder | Suomen Akatemia | fi |
jyx.fundingprogram | Academy Programme, AoF | en |
jyx.fundingprogram | Akatemiaohjelma, SA | fi |
jyx.fundinginformation | Tutkimusta ovat rahoittaneet Suomen Akatemia (nro 274022, nro 324524) sekä Strategisen Tutkimuksen Neuvosto (nro 335625). | |
dc.type.okm | A1 | |