dc.contributor.advisor | Koivula, Merja | |
dc.contributor.author | Kärkkäinen, Elli | |
dc.date.accessioned | 2023-05-23T06:12:30Z | |
dc.date.available | 2023-05-23T06:12:30Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87104 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää TUIKKU – tunnetaitoja ja osallisuutta varhaiskasvatukseen- hankkeessa toteutetun intervention yhteyttä lasten sosioemotionaalisiin taitoihin sekä aikuisen ja lapsen väliseen vuorovaikutussuhteeseen. Tätä tutkittiin varhaiskasvatuksen henkilöstön täyttämien lasten sosioemotionaalisia taitoja sekä heidän omaa vuorovaikutussuhdettaan lapseen mittaavien kyselyiden avulla, jotka kerättiin intervention alussa tammi–helmikuussa 2022 ja lopussa touko–kesäkuussa 2022. Vastauksia haluttiin erityisesti siihen oliko interventio- ja kontrolliryhmän välillä tilastollisesti merkitsevää eroa lasten sosioemotionaalisten taitojen sekä vuorovaikutussuhteen osalta alku- ja loppumittauksen välillä. Tutkimuksen käytännön tavoitteena oli myös koota tietoa siitä, miten lasten sosioemotionaalisia voitaisiin tukea.
Tutkimukseen osallistui 192 3–6-vuotiasta lasta, joista 141 kuului interventio- ja 51 kontrolliryhmään. Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena. Aineiston analyysi suoritettiin t-testien, ristiintaulukoinnin sekä toistettujen mittausten varianssianalyysin menetelmin. Intervention ei nähty olevan tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä lasten sosioemotionaalisiin taitoihin, mutta lapset kehittyivät yhteistyötaitojen, empatia, tunteiden vakauden ja impulsiivisuuden osalta tilastollisesti merkitsevästi kummassakin ryhmässä. Sukupuolella nähtiin olevan tilastollisesti merkitsevää yhteyttä taitoihin yhteistyötaitojen, empatian sekä tunteiden säätelyn osalta. Vaikka tulokset eivät olleet tilastollisesti merkitseviä siinä määrin kuin oli toivottu, antoi tutkimus hyviä suuntaviivoja sille, että kehitystä kummassakin ryhmässä tapahtui. Osittain se voidaan selittää luonnollisella taitojen kehittymisellä. | fi |
dc.format.extent | 48 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.title | Yhteistyötaitoja ja empatiaa : TUIKKU-intervention yhteys 3-6-vuotiaiden lasten sosioemotionaalisiin taitoihin | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202305233177 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | sosioemotionaaliset taidot | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.subject.yso | tunnetaidot | |
dc.subject.yso | interventio | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |