Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorTiihonen, Timo
dc.contributor.authorLiimatta, Teemu
dc.date.accessioned2023-05-22T10:25:38Z
dc.date.available2023-05-22T10:25:38Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87055
dc.description.abstractVideopelihuijaaminen on yleinen ongelma, joka vaikuttaa ennen kaikkea pelaajien ja peliteollisuuden intresseihin. Huijaaminen voi ilmetä monin tavoin ja aiheuttaa pelien epätasapainoa, turhautumista, peliyhteisöjen hajoamista ja taloudellisia tappioita. Kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on tutkia, miten tekoälyä voidaan hyödyntää videopelihuijaamisen havaitsemisessa ja torjumisessa. Tekoälyllä on monia sovelluksia pelialalla, ja se voi analysoida suuria määriä pelidataa, tunnistaa huijaamisen merkkejä ja malleja, reagoida huijaamiseen reaaliaikaisesti ja oppia uusista huijausmuodoista. Kirjallisuuskatsauksessa tarkastellaan erilaisia tekoälymenetelmiä ja -tekniikoita, joita on käytetty tai ehdotettu videopelihuijaamisen havaitsemiseen ja torjumiseen. Lisäksi käsitellään tekoälyyn liittyviä haasteita ja mahdollisuuksia videopelihuijaamisen yhteydessä sekä esitetään avoimia tutkimuskysymyksiä ja -aukkoja aiheesta.fi
dc.description.abstractVideo game cheating is a common problem that affects the interests of the gaming industry and players. Cheating can manifest in many ways and can cause game imbalance, player frustration, community breakdown, and loss of revenue for game developers. The purpose of the literature review is to examine how artificial intelligence can be used to detect and prevent video game cheating. AI has many applications in the gaming industry, and it can analyze large amounts of game data, identify cheating signs and patterns, react to cheating i in real-time, and learn about new forms of cheating. The aim of the literature review is to map out what types of AI methods and techniques have been used or proposed to detect and prevent video game cheating, what challenges and opportunities are associated with AI in the context of video game cheating, and what research gaps and questions exist on the topic.en
dc.format.extent22
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.titleHuijareiden havaitseminen moninpelivideopeleissä tekoälyn avulla
dc.typebachelor thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202305223128
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietotekniikkafi
dc.contributor.oppiaineMathematical Information Technologyen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.type.publicationbachelorThesis
dc.contributor.oppiainekoodi602
dc.subject.ysotekoäly
dc.subject.ysotietokonepelit
dc.subject.ysopelit
dc.subject.ysotutkimus
dc.subject.ysovideopelit
dc.subject.ysokoneoppiminen
dc.subject.ysohuijaus
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright