dc.contributor.advisor | Tiihonen, Timo | |
dc.contributor.author | Liimatta, Teemu | |
dc.date.accessioned | 2023-05-22T10:25:38Z | |
dc.date.available | 2023-05-22T10:25:38Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87055 | |
dc.description.abstract | Videopelihuijaaminen on yleinen ongelma, joka vaikuttaa ennen kaikkea pelaajien ja peliteollisuuden intresseihin. Huijaaminen voi ilmetä monin tavoin ja aiheuttaa pelien epätasapainoa, turhautumista, peliyhteisöjen hajoamista ja taloudellisia tappioita. Kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on tutkia, miten tekoälyä voidaan hyödyntää videopelihuijaamisen havaitsemisessa ja torjumisessa. Tekoälyllä on monia sovelluksia pelialalla, ja se
voi analysoida suuria määriä pelidataa, tunnistaa huijaamisen merkkejä ja malleja, reagoida huijaamiseen reaaliaikaisesti ja oppia uusista huijausmuodoista. Kirjallisuuskatsauksessa tarkastellaan erilaisia tekoälymenetelmiä ja -tekniikoita, joita on käytetty tai ehdotettu
videopelihuijaamisen havaitsemiseen ja torjumiseen. Lisäksi käsitellään tekoälyyn liittyviä
haasteita ja mahdollisuuksia videopelihuijaamisen yhteydessä sekä esitetään avoimia tutkimuskysymyksiä ja -aukkoja aiheesta. | fi |
dc.description.abstract | Video game cheating is a common problem that affects the interests of the gaming
industry and players. Cheating can manifest in many ways and can cause game imbalance,
player frustration, community breakdown, and loss of revenue for game developers. The
purpose of the literature review is to examine how artificial intelligence can be used to detect
and prevent video game cheating. AI has many applications in the gaming industry, and it can
analyze large amounts of game data, identify cheating signs and patterns, react to cheating
i
in real-time, and learn about new forms of cheating. The aim of the literature review is to
map out what types of AI methods and techniques have been used or proposed to detect and
prevent video game cheating, what challenges and opportunities are associated with AI in
the context of video game cheating, and what research gaps and questions exist on the topic. | en |
dc.format.extent | 22 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.title | Huijareiden havaitseminen moninpelivideopeleissä tekoälyn avulla | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202305223128 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.laitos | Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Tietotekniikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Mathematical Information Technology | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 602 | |
dc.subject.yso | tekoäly | |
dc.subject.yso | tietokonepelit | |
dc.subject.yso | pelit | |
dc.subject.yso | tutkimus | |
dc.subject.yso | videopelit | |
dc.subject.yso | koneoppiminen | |
dc.subject.yso | huijaus | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |