dc.contributor.advisor | Aro, Mikko | |
dc.contributor.author | Mäkinen, Heidi | |
dc.date.accessioned | 2023-05-15T06:37:26Z | |
dc.date.available | 2023-05-15T06:37:26Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86947 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten ja missä määrin lukutaito, ja tarkemmin määriteltynä lukivaikeus, ovat yhteydessä lasten kokemaan sosioemotionaaliseen kompetenssiin alakouluiässä. Lisäksi tutkittiin, onko yhteys samankaltainen eri luokka-asteilla. Sosioemotionaalista kompetenssia kuvastivat lasten kokemukset käyttäytymisen ja tunteiden vahvuuksistaan.
Tutkimuksessa käytetty aineisto on kerätty osana Self-Efficacy and Learning Disability Interventions -tutkimushanketta vuonna 2013. Tutkittavia oli 1327 ja he olivat 2.–5.-luokkalaisia lapsia. Tässä tutkimuksessa lukutaidon ja koetun sosioemotionaalisen kompetenssin välistä yhteyttä selvitettiin tarkastelemalla korrelaatiokertoimia, kun taas lukivaikeuden ja koetun sosioemotionaalisen kompetenssin yhteyttä sekä luokka-asteittaisia eroja selvittäessä käytettiin monimuuttujaista varianssianalyysiä.
Tulokset osoittivat lasten, joilla on lukivaikeus, kokevan kokonaisvaltaisen sosioemotionaalisen kompetenssinsa heikommaksi vertaisiinsa nähden. Tarkemmassa analyysissä lukivaikeuden havaittiin olevan yhteydessä erityisesti heikompaan koulussa toimimiseen, perhesuhteisiin sekä näkemykseen itsestä. Lukivaikeus selitti kuitenkin vain noin 3 % koetun sosioemotionaalisen kompetenssin vaihtelusta. Yhteys oli samankaltainen luokka-asteesta riippumatta.
Tukiessa lapsia, joilla on lukivaikeus, tulisi kiinnittää huomiota heidän koulussa toimimisen taitojensa lisäksi myönteisen itsetunnon kehitykseen. Lisäksi jatkotutkimuksen avulla olisi tärkeää selvittää tarkemmin, millä tavoin lukivaikeus on yhteydessä lapsen perhesuhteisiin. Tarkasti kohdennetulla tuella voitaisiin ehkäistä pitkäkestoisten sosioemotionaalisten ongelmien muotoutumista. | fi |
dc.format.extent | 55 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | sosioemotionaalinen kompetenssi | |
dc.subject.other | käyttäytymisen ja tunteiden vahvuudet | |
dc.title | Lukivaikeuden ja koetun sosioemotionaalisen kompetenssin välinen yhteys alakouluiässä | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202305153017 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | lukihäiriöt | |
dc.subject.yso | sosioemotionaaliset taidot | |
dc.subject.yso | lukutaito | |
dc.subject.yso | oppimisvaikeudet | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |