Lukivaikeuden ja koetun sosioemotionaalisen kompetenssin välinen yhteys alakouluiässä
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten ja missä määrin lukutaito, ja tarkemmin määriteltynä lukivaikeus, ovat yhteydessä lasten kokemaan sosioemotionaaliseen kompetenssiin alakouluiässä. Lisäksi tutkittiin, onko yhteys samankaltainen eri luokka-asteilla. Sosioemotionaalista kompetenssia kuvastivat lasten kokemukset käyttäytymisen ja tunteiden vahvuuksistaan.
Tutkimuksessa käytetty aineisto on kerätty osana Self-Efficacy and Learning Disability Interventions -tutkimushanketta vuonna 2013. Tutkittavia oli 1327 ja he olivat 2.–5.-luokkalaisia lapsia. Tässä tutkimuksessa lukutaidon ja koetun sosioemotionaalisen kompetenssin välistä yhteyttä selvitettiin tarkastelemalla korrelaatiokertoimia, kun taas lukivaikeuden ja koetun sosioemotionaalisen kompetenssin yhteyttä sekä luokka-asteittaisia eroja selvittäessä käytettiin monimuuttujaista varianssianalyysiä.
Tulokset osoittivat lasten, joilla on lukivaikeus, kokevan kokonaisvaltaisen sosioemotionaalisen kompetenssinsa heikommaksi vertaisiinsa nähden. Tarkemmassa analyysissä lukivaikeuden havaittiin olevan yhteydessä erityisesti heikompaan koulussa toimimiseen, perhesuhteisiin sekä näkemykseen itsestä. Lukivaikeus selitti kuitenkin vain noin 3 % koetun sosioemotionaalisen kompetenssin vaihtelusta. Yhteys oli samankaltainen luokka-asteesta riippumatta.
Tukiessa lapsia, joilla on lukivaikeus, tulisi kiinnittää huomiota heidän koulussa toimimisen taitojensa lisäksi myönteisen itsetunnon kehitykseen. Lisäksi jatkotutkimuksen avulla olisi tärkeää selvittää tarkemmin, millä tavoin lukivaikeus on yhteydessä lapsen perhesuhteisiin. Tarkasti kohdennetulla tuella voitaisiin ehkäistä pitkäkestoisten sosioemotionaalisten ongelmien muotoutumista.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia tunnetason turvallisuudesta ja sosioemotionaalisen kompetenssin rakentumisesta opettajankoulutuksessa
Järvinen, Juuli (2022)Tutkimuksessani tutkin luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia peruskoulun ja opettajankoulutuksen tunnetason turvallisuudesta sekä oman sosioemotionaalisen kompetenssin kehittymisestä. Tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää ... -
Oppilaiden sosioemotionaalisen kehityksen tukeminen yläkoulussa
Virta, Vilma; Korhonen, Petra (2020)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin yläkoulussa annettavaa sosioemotionaalista tukea. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millä tavoin yläkoulun opettajat tukevat oppilaiden sosioemotionaalista kehitystä. Lisäksi tutkittiin ... -
Sosioemotionaalisen kehityksen tuen tarpeille rakentuvat merkitykset varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen asiakirjoissa
Arminen, Reeta (2021)Dokumentaation merkitys on viime vuosina korostunut varhaiskasvatuksessa. Kirjaamisen merkitykset ja sisällöt eivät kuitenkaan aina ole neutraaleja tai lapsen kannalta optimaalisia. Tämän tutkielman tarkoituksena oli ... -
Magis-3D-mobiilipeli- ja Oma Juttu -ryhmäinterventiot 4.–6.-luokkalaisten sosioemotionaalisen hyvinvoinnin edistäjinä
Pennström, Linda (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, voiko suhdekehysteoriaan ja hyväksymis- ja omistautumisterapiaan (HOT) pohjautuvilla 3D-mobiilipeli Magiksella sekä Oma Juttu -ryhmäinterventiolla edistää 4.–6.-luokkalaisten ... -
Alakouluikäisten käyttäytymisen ja tunteiden hallinnan yhteys minäpystyvyyteen
Pulliainen, Antero (2017)Tässä Pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin alakouluikäisten 1) minäpystyvyyden yhteyttä 2) vahvuuteen ihmissuhteissa ja 3) vahvuuteen tunne-elämän hallinnassa. Tutkittavat olivat 3. ja 4. luokkalaisia. Lisäksi tarkasteltiin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.