University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Lukivaikeuden ja koetun sosioemotionaalisen kompetenssin välinen yhteys alakouluiässä

Thumbnail
View/Open
564.4 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Mäkinen, Heidi
Date
2023
Discipline
ErityispedagogiikkaSpecial Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten ja missä määrin lukutaito, ja tarkemmin määriteltynä lukivaikeus, ovat yhteydessä lasten kokemaan sosioemotionaaliseen kompetenssiin alakouluiässä. Lisäksi tutkittiin, onko yhteys samankaltainen eri luokka-asteilla. Sosioemotionaalista kompetenssia kuvastivat lasten kokemukset käyttäytymisen ja tunteiden vahvuuksistaan. Tutkimuksessa käytetty aineisto on kerätty osana Self-Efficacy and Learning Disability Interventions -tutkimushanketta vuonna 2013. Tutkittavia oli 1327 ja he olivat 2.–5.-luokkalaisia lapsia. Tässä tutkimuksessa lukutaidon ja koetun sosioemotionaalisen kompetenssin välistä yhteyttä selvitettiin tarkastelemalla korrelaatiokertoimia, kun taas lukivaikeuden ja koetun sosioemotionaalisen kompetenssin yhteyttä sekä luokka-asteittaisia eroja selvittäessä käytettiin monimuuttujaista varianssianalyysiä. Tulokset osoittivat lasten, joilla on lukivaikeus, kokevan kokonaisvaltaisen sosioemotionaalisen kompetenssinsa heikommaksi vertaisiinsa nähden. Tarkemmassa analyysissä lukivaikeuden havaittiin olevan yhteydessä erityisesti heikompaan koulussa toimimiseen, perhesuhteisiin sekä näkemykseen itsestä. Lukivaikeus selitti kuitenkin vain noin 3 % koetun sosioemotionaalisen kompetenssin vaihtelusta. Yhteys oli samankaltainen luokka-asteesta riippumatta. Tukiessa lapsia, joilla on lukivaikeus, tulisi kiinnittää huomiota heidän koulussa toimimisen taitojensa lisäksi myönteisen itsetunnon kehitykseen. Lisäksi jatkotutkimuksen avulla olisi tärkeää selvittää tarkemmin, millä tavoin lukivaikeus on yhteydessä lapsen perhesuhteisiin. Tarkasti kohdennetulla tuella voitaisiin ehkäistä pitkäkestoisten sosioemotionaalisten ongelmien muotoutumista. ...
Keywords
sosioemotionaalinen kompetenssi käyttäytymisen ja tunteiden vahvuudet lukihäiriöt sosioemotionaaliset taidot lukutaito oppimisvaikeudet
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202305153017

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25585]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia tunnetason turvallisuudesta ja sosioemotionaalisen kompetenssin rakentumisesta opettajankoulutuksessa 

    Järvinen, Juuli (2022)
    Tutkimuksessani tutkin luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia peruskoulun ja opettajankoulutuksen tunnetason turvallisuudesta sekä oman sosioemotionaalisen kompetenssin kehittymisestä. Tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää ...
  • Oppilaiden sosioemotionaalisen kehityksen tukeminen yläkoulussa 

    Virta, Vilma; Korhonen, Petra (2020)
    Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin yläkoulussa annettavaa sosioemotionaalista tukea. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millä tavoin yläkoulun opettajat tukevat oppilaiden sosioemotionaalista kehitystä. Lisäksi tutkittiin ...
  • Magis-3D-mobiilipeli- ja Oma Juttu -ryhmäinterventiot 4.–6.-luokkalaisten sosioemotionaalisen hyvinvoinnin edistäjinä 

    Pennström, Linda (2019)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, voiko suhdekehysteoriaan ja hyväksymis- ja omistautumisterapiaan (HOT) pohjautuvilla 3D-mobiilipeli Magiksella sekä Oma Juttu -ryhmäinterventiolla edistää 4.–6.-luokkalaisten ...
  • Sosioemotionaalisen kehityksen tuen tarpeille rakentuvat merkitykset varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen asiakirjoissa 

    Arminen, Reeta (2021)
    Dokumentaation merkitys on viime vuosina korostunut varhaiskasvatuksessa. Kirjaamisen merkitykset ja sisällöt eivät kuitenkaan aina ole neutraaleja tai lapsen kannalta optimaalisia. Tämän tutkielman tarkoituksena oli ...
  • Alakouluikäisten käyttäytymisen ja tunteiden hallinnan yhteys minäpystyvyyteen 

    Pulliainen, Antero (2017)
    Tässä Pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin alakouluikäisten 1) minäpystyvyyden yhteyttä 2) vahvuuteen ihmissuhteissa ja 3) vahvuuteen tunne-elämän hallinnassa. Tutkittavat olivat 3. ja 4. luokkalaisia. Lisäksi tarkasteltiin ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre