Alakouluikäisten käyttäytymisen ja tunteiden hallinnan yhteys minäpystyvyyteen
Tässä Pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin alakouluikäisten 1) minäpystyvyyden
yhteyttä 2) vahvuuteen ihmissuhteissa ja 3) vahvuuteen tunne-elämän hallinnassa.
Tutkittavat olivat 3. ja 4. luokkalaisia. Lisäksi tarkasteltiin sukupuolen
ja luokka-asteen yhteyttä kyseisiin muuttujiin.
Tutkimusaineisto oli osa Jyväskylän yliopiston ja Niilo Mäki instituutin yhteistä
minäpystyvyys ja oppimisvaikeusinterventio -hanketta, johon osallistui
1344 2. - 5. -luokkalaista Keski- ja Itä-Suomen kouluista vuosina 2013 - 2015. Tutkimus
toteutettiin kyselylomakkeilla.
Tutkimustulokset osoittivat, että minäpystyvyydellä oli positiivinen yhteys
sekä vahvuuteen ihmissuhteissa että tunne-elämässä. Sukupuolen yhteyttä tarkasteltaessa
tytöt kokivat itsensä vahvemmiksi sekä ihmissuhteita että tunne-elämän
hallinnan vahvuutta mitattaessa. Minäpystyvyydessä merkitseviä eroja ei
havaittu. Luokka-asteella eroa oli ainoastaan minäpystyvyyttä mitattaessa, jossa
3. luokkalaiset arvioivat itsensä pystyvämmiksi kuin 4. luokkalaiset.
Tulokset antavat viitteitä siitä, että pojat kokevat itsensä tunne-elämän hallinnan
ja ihmissuhteiden vahvuuksien osalta heikommiksi. Tämän vuoksi olisikin
tärkeä keskittyä jo alakouluikäisistä alkaen poikien käyttäytymisen ja tunteiden
hallinnan taitojen vahvistamiseen. Minäpystyvyyden arvioiden lasku osoittaa
taas sen, että oppilaiden motivointiin, kannustamiseen ja tukemiseen tulisi
panostaa entistä enemmän.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Käyttäytymisen ja tunteiden vahvuuksien arviointiväline (KTVA)
Sointu, Erkko; Lappalainen, Kristiina; Hotulainen, Risto; Kuorelahti, Matti; Närhi, Vesa; Lambert, Matthew C.; Savolainen, Hannu (Koulutuksen arviointikeskus, Helsingin yliopisto, 2018)Lasten ja nuorten käyttäytymisen ja tunne-elämän arviointiin sekä arviointipohjaiseen näyttöön perustuvaan tukemiseen tarvitaan tutkittuja ja Suomessa toimivaksi todettuja arviointivälineitä. Tässä artikkelissa esitellään ... -
Opettajien kokemuksia lasten tunteiden säätelyn taitojen tukemisesta varhaiskasvatuksessa Tunnerobotti-materiaalin avulla
Lehtola, Hanna; Damskägg, Roosamaria (2021)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää opettajien kokemuksia tunteiden säätelyn taitojen opettamisesta varhaiskasvatuksessa Mieli Ry:n tuottaman Tunnerobotti-materiaalin avulla. Tutkimuksessa selvitetään, minkälaisia ... -
Tehostetun koululiikunnan yhteydet peruskoululaisten sosiaalisen käyttäytymisen muutoksiin kuuden vuoden aikana
Lehtelä, Orvokki; Sjöblom, Sari (1999) -
Significant in life : Core learning outcomes of a social and emotional course in physical education teacher education
Mäkinen, Tommi; Kostiainen, Emma; Klemola, Ulla (Routledge, 2022)The purpose of the study is to explore physical education (PE) students’ social and emotional learning (SEL) and the meaningful learning experiences during the SEL course. In the teaching profession, understanding SEL is ... -
Opettajien ja viidesluokkalaisten lasten käsityksiä ja kokemuksia lapsen vihan tunteista
Tiainen, Emmi (2021)Tämän fenomenologis-hermeneuttisen laadullisen tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaiset tilanteet ja asiat aiheuttavat lapsissa vihan tunteita, miten lapsi toimii vihaisena tai kohdatessaan vihaa sekä se, kuinka hän ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.