dc.contributor.advisor | Pakarinen, Eija | |
dc.contributor.author | Leppänen, Anni | |
dc.date.accessioned | 2023-05-12T05:29:19Z | |
dc.date.available | 2023-05-12T05:29:19Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86923 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettaja-oppilasvuorovaikutuksen
laadun yhteyttä oppilaiden psykososiaaliseen hyvinvointiin alakoulun 1. ja 2. luokalla. Tutkimuksessa tarkasteltiin lisäksi, missä määrin opettaja-oppilasvuorovaikutuksen laatu ja oppilaiden psykososiaalinen hyvinvointi erosivat sekä kuinka pysyviä
ne olivat 1. ja 2. luokan välillä.
Tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI) -tutkimushanketta. Tutkimuksen otos koostui 1. luokalla
865 oppilaasta ja 54 opettajasta ja 2. luokalla 710 oppilaasta sekä 51 opettajasta. Opettaja-oppilasvuorovaikutuksen laatua arvioitiin CLASS K-3-havainnointimenetelmän
avulla. Oppilaiden psykososiaalista hyvinvointia koskeva tieto perustui opettajilta kerättyihin SDQ-kyselyihin. Aineiston analysointiin käytettiin Spearmanin ja Pearsonin
korrelaatiokertoimia, toistettujen mittausten t-testiä ja Wilcoxonin testiä.
Tulokset osoittivat, että opettaja-oppilasvuorovaikutuksen laadun osa-alueista
erityisesti tunnetuen laatu oli positiivisesti yhteydessä oppilaiden prososiaalisuuteen
ja negatiivisesti yhteydessä ulospäin suuntautuviin käyttäytymisen haasteisiin. Ohjauksellisen tuen osalta havaittiin negatiivinen yhteys ulospäin suuntautuviin käyttäytymisen haasteisiin, erityisesti palautteen laadun osalta. Opettajien antaman tunnetuen ja ohjauksellisen tuen laatu arvioitiin 1. luokalla korkeammaksi kuin 2. luokalla. Psykososiaalisen hyvinvoinnin osalta prososiaalista käyttäytymistä esiintyi
enemmän ja sisään- ja ulospäin suuntautuvia käyttäytymisen haasteita 2. luokalla vähemmän kuin 1. luokalla. Tutkimus antoi uutta tietoa opettaja-oppilasvuorovaikutuksen laadun yhteydestä oppilaiden psykososiaaliseen hyvinvointiin. Tietoa voidaan
hyödyntää opettajankoulutuksessa. | fi |
dc.format.extent | 50 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | opettaja-oppilasvuorovaikutus | |
dc.subject.other | psykososiaalinen hyvinvointi | |
dc.title | Opettaja-oppilasvuorovaikutuksen laadun yhteys oppilaiden psykososiaaliseen hyvinvointiin 1. ja 2. luokalla | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202305123000 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | psykososiaaliset tekijät | |
dc.subject.yso | opettaja-oppilassuhde | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |