Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorGrahn, Hilkka
dc.contributor.authorSirkka, Inka-Maria
dc.date.accessioned2023-05-11T07:39:58Z
dc.date.available2023-05-11T07:39:58Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86909
dc.description.abstractVerkko-opetus, ja sitä tarkasteleva tutkimus, on kasvanut runsaasti erityisesti viime vuosina. Tähän ovat vaikuttaneet muun muassa COVID-19-pandemia, jonka seurauksena useat opinnot siirtyivät verkko-oppimisympäristöihin. Vaikka voimakas siirtyminen verkko-opetukseen tapahtui epätavallisten olosuhteiden vuoksi, verkko-oppimisen voidaan kuitenkin nähdä olevan osana erilaisia opiskelun muotoja myös tulevaisuudessa. Tästä johtuen verkko-oppimisessa käytettyjen oppimisympäristöjen ja työvälineiden, sekä opetuksen toteutumisen tarkastelu onkin tärkeä ja ajankohtainen tutkimuksen aihe. Aiemman kirjallisuuden mukaan arvioinnin voidaan nähdä kuuluvan opettajan tärkeimpiin toimiin, joilla voidaan tukea oppimista. Tässä tutkimuksessa perehdytäänkin arvioinnin toteutumiseen Peda.net-ympäristössä. Tutkimuksen tarkoituksena oli ensisijaisesti kartoittaa miten konstruktivistisen oppimiskäsityksen mukaiset arvioinnin tavoitteet toteutuvat Peda.net-ympäristössä. Arvioinnille määriteltiin kahdeksan tavoitetta konstruktivismia ja arviointia käsittelevään kirjallisuuteen perustuen. Näitä tavoitteita ovat muun muassa arvioinnin dialogisuus, autenttisuus, sekä avoimuus ja tavoiteperustaisuus. Tavoitteiden toteutumisen mittaamista varten laadittiin tutkimuskysely, jonka vastaajiksi etsittiin Peda.net-ympäristöä käyttäneitä opettajia. Kyselyssä kartoitettiin arvioinnin tavoitteiden toteutumisen lisäksi myös mitä työvälineitä opettajat käyttävät arvioinnin parissa, sekä kokemuksia työvälineiden käytön helppokäyttöisyydestä ja hyödyllisyydestä teknologian hyväksymismalliin perustuen. Tutkimuksen hypoteeseja testattiin mm. yhden otoksen Wilcoxonin merkittyjen sijalukujen testillä ja Friedmanin testillä, joilla tutkittiin muuttujien arvojen poikkeamista asteikon keskikohdasta, sekä muuttujien välistä vertailua. Tutkimuksen tulosten mukaan tavoitteista parhaiten Peda.net-ympäristössä toteutuu arvioinnin avoimuus ja tavoiteperustaisuus, erityisesti arviointikriteerien saatavuuden osalta. Heikommin toteutuvien tavoitteiden voidaan nähdä liittyvän laajemmin keskusteluun ja kommunikointiin, johon mahdollisesti vaikuttaa Peda.net-ympäristön polkumainen rakenne. Tutkimuksen mukaan Peda.netin työvälineiden voidaan nähdä olevan helppokäyttöisiä ja hyödyllisiä arvioinnin rakentamisen parissa ja opettajat käyttävätkin arvioinnissa monipuolisesti erilaisia työvälineitä.fi
dc.description.abstractOnline learning and research looking into online learning has been growing, especially within the past few years. Among other things, the COVID-19 pandemic and the resulting transition into remote teaching and use of online learning platforms has been driving this change. Even though the move to online learning was caused by unusual circumstances, online learning will continue to exist among other delivery models of education in the future. Therefore, research into platforms and tools used in online learning, and into what teaching online looks like in practice can be considered both important and current. According to literature, assessment can be seen as one of the primary ways teachers can support learning. This thesis examines assessment on the Peda.net online learning platform. The primary purpose of the study was to map out how constructivist goals for assessment are met on the platform. Eight goals for assessment were defined based on literature focusing on constructivism and assessment. Among these goals are, for example, assessment as dialogue, transparency and openness about assessment criteria, and authenticity of assessment. A research survey for teachers who had used the Peda.net platform was conducted to gain knowledge of teacher’s views on how well these constructivist goals were met. Additionally, the survey also included questions on which Peda.net tools teachers use when building assessment, and the perceived ease-of-use and perceived usefulness of the tools for assessment, based on the technology acceptance model. The hypotheses were tested, for example, for divergence from the middle value of the scale with one sample Wilcoxon signed-rank test, and for comparisons between variables, Friedman’s test was used. According to the results, the goal of transparency and assessment being based on (established) criteria ranks is met best on the Peda.net platform, when compared to other goals, particularly for access to criteria. Lower scores were found especially with conversational and dialogic assessment, with the difficulty of navigation within the Peda.net structure possibly influencing this. Peda.net tools were found to be easy to use and useful in building assessment and teachers use a versatile assortment of different tools in assessment.en
dc.format.extent92
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.titleKonstruktivistinen arviointi Peda.net-ympäristössä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202305112988
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineKognitiotiedefi
dc.contributor.oppiaineCognitive Scienceen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysoarviointi
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysooppimisympäristö
dc.subject.ysoverkko-opetus
dc.subject.ysokonstruktivismi
dc.subject.ysoetäopetus
dc.subject.ysoopetusteknologia
dc.subject.ysooppilasarviointi
dc.subject.ysoitsearviointi
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright