Show simple item record

dc.contributor.advisorSeilonen, Marja
dc.contributor.authorOra, Maria
dc.date.accessioned2023-05-11T05:52:29Z
dc.date.available2023-05-11T05:52:29Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86894
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa selvitetään, millaisia suomalaisuuden diskursseja Valio Oy:n mainosvideoissa esiintyy ja millaista kuvaa mainokset rakentavat suomalaisuudesta. Tutkimuksen lähtökohtana on ajatus siitä, että suomalaisena yrityksenä Valio hyödyntää mielikuvia suomalaisuudesta omassa markkinoinnissaan. Koska tarkastelun kohteena ovat diskurssit sekä ympäristön vaikutus tapaan käyttää kieltä, teoreettisena viitekehyksenä toimii kriittinen diskurssintutkimus. Siinä kieltä tarkastellaan sosiaalisessa kontekstissaan, jolloin tutkimuksessa voidaan ottaa huomioon niin kielen piirteiden analysointi kuin kielenkäyttötapojen kyky rakentaa ja muokata ympäröivää yhteiskuntaa ja sen normeja. Tutkimuksen aineistona toimii neljä Valion mainosvideota, joista kaksi on suomenkielisiä ja kaksi englanninkielisiä. Jälkimmäiset on tarkoitettu kansainväliseen levitykseen. Suomenkielisistä mainoksista toinen mainostaa tiettyä tuoteperhettä, toinen Valiota yleisesti. Englanninkieliset mainokset kuuluvat samaan mainoskampanjaan. Aineistosta analysoidaan niin sanavalintoja, visuaalisuutta kuin äänimaailmaakin riippuen siitä, mitkä asiat ovat analyysin kannalta olennaisia. Samankaltaiset huomiot kootaan yhteen, ja niiden kautta muodostetaan diskurssi. Jokainen löydetty diskurssi on jollain tavalla liitettävissä suomalaiseen identiteettiin. Tutkimuksessa esiintyy kolme suomalaisuutta representoivaa diskurssia: luontodiskurssi, luottamusdiskurssi ja kylmä, karu maa -diskurssi. Luontodiskurssissa luontoa tuodaan lähelle tuotetta joko puhumalla tai näyttämällä maisemia koskemattomasta, puhtaasta luonnosta sekä painottamalla jalostetun tuotteen luonnollisuutta. Siinä hyödynnetään sekä suomalaisille tärkeää luontoa että kansainvälisesti tunnettua suomalaisen luonnon puhtautta. Mainoksen kohdeyleisöstä riippuen luottamusdiskurssissa hyödynnetään joko kotimaisuutta tai suomalaisuutta sekä perhettä tai pitkää kokemusta luotettavuuden ja laadun takeena. Kylmä, karu maa -diskurssi esiintyy vain kansainvälisissä mainoksissa, ja siinä keskiössä on Suomen pohjoisen sijainnin painottaminen. Jokainen löytyneistä diskursseista ylläpitää jo olemassa olevaa käsitystä suomalaisuudesta, jossa luonto on puhdas, luotettavuus korkea ja ihmiset sisukkaita eläessään kylmien ja pimeiden talvien keskellä.fi
dc.format.extent23
dc.language.isofi
dc.subject.otherkriittinen diskurssintutkimus
dc.title”Maitoa puhtaimmasta suomalaisesta luonnosta” : suomalaisuuden diskurssit Valio Oy:n mainosvideoissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202305112973
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineSuomen kielifi
dc.contributor.oppiaineFinnishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi309
dc.subject.ysodiskurssi
dc.subject.ysomainokset
dc.subject.ysosuomalaisuus
dc.subject.ysorepresentaatio


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record