Aikuisten maahanmuuttajaopiskelijoiden ja kouluttajien kokemuksia minäpystyvyyden tukemisesta
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Minäpystyvyys liittyy selkeästi opinnoissa suoriutumiseen sekä motivaatioon ja sen tukemisen merkitys on viimeisten vuosikymmenten aikana toteutettujen tutkimusten myötä huomattu. Tässä tutkimuksessa koottiin minäpystyvyyttä tukevia keinoja aikuisten maahanmuuttajien pienryhmässä. Haastattelututkimukseen osallistui pienryhmän yhdeksän aikuista maahanmuuttajaopiskelijaa, jotka ovat luku- ja kirjoitustaidottomia omalla äidin-kielellään eivätkä ole jostain syystä edenneet aiemmin opinnoissaan ja oppineet suomen kieltä. Tämän lisäksi ryhmän kaksi opettajaa sekä ryhmän toiminnassa tiiviisti mukana oleva valmentaja osallistuivat tutkimukseen. Aineisto analysoitiin laadullisin menetelmin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla.
Tulokset osoittivat, että minäpystyvyyttä tukevat menetelmät olivat monipuolisesti käytössä aikuisten maahanmuuttajien pienryhmäopetuksessa. Erityisesti yksilöllisen ja kokonaisvaltaisen tuen antaminen nähtiin sekä opettajien ja valmentajan, mutta myös opiskelijoiden keskuudessa merkityksellisenä ja minäpystyvyyttä tukevana keinona. Toimiva uudenlainen yhteistyömalli, jossa puretaan oppimisen esteitä, nähtiin positiivisena ja kaikille hyödyllisenä lisänä opetukseen. Tämän lisäksi kokonaisvaltainen tuki on tuotu opiskelijoille saata-vaksi kouluympäristöön, minkä kaikki tutkimukseen osallistuneet kokivat toimivaksi. Tutkimus tuo käytännönläheistä näkökulmaa minäpystyvyyden tukemisesta. Tutkimuksesta saatu tieto auttaa ymmärtämään minäpystyvyyden tukemisen tärkeyttä ryhmässä, jossa erilaiset taustatekijät ovat tehneet opiskelijoiden oppimisprosessin haasteelliseksi.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Venäjänkielisten maahanmuuttajaopiskelijoiden kieli-identiteetti
Iskanius, Sanna (Jyväskylän yliopisto, 2006)Iskanius tutki lukioissa ja ammatillisissa oppilaitoksissa opiskelevien venäjänkielisten nuorten suhdetta venäjän ja suomen kieleen, venäläisyyteen ja suomalaisuuteen ja selvitti kielten käyttötilanteita ja kielitaitoa ... -
Varhaisaikuisten kokemuksia elämänmuutoksista ja mielen hyvinvoinnin tukemisesta
Juurikoski, Emma; Lukka, Loviisa (2024)Tässä pro gradu -tutkielmassa perehdytään varhaisaikuisuuden kehitysvaiheeseen ja mielen hyvinvoinnin tukemisen keinoihin. Tutkielmassa tarkastellaan varhaisaikuisuutta kehitysvaiheena, ja teoriatiedon sekä tutkimukseen ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien minäpystyvyyden kokemukset suhteessa varhaiskasvatuslain mukaisen kolmitasoisen tuen toteuttamiseen
Holmas-Lempinen, Johanna (2024)Tässä pro gradu tutkielmassa tutkittiin varhaiskasvatuksen opettajien minäpystyvyyden kokemuksia suhteessa varhaiskasvatuslain mukaisen kolmitasoisen tuen toteuttamiseen. Tavoitteena oli selvittää, millaiset asiat vahvistavat ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.