Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorPirttimaa, Raija
dc.contributor.authorTammisto, Erika
dc.date.accessioned2023-05-11T05:46:58Z
dc.date.available2023-05-11T05:46:58Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86891
dc.description.abstractMinäpystyvyys liittyy selkeästi opinnoissa suoriutumiseen sekä motivaatioon ja sen tukemisen merkitys on viimeisten vuosikymmenten aikana toteutettujen tutkimusten myötä huomattu. Tässä tutkimuksessa koottiin minäpystyvyyttä tukevia keinoja aikuisten maahanmuuttajien pienryhmässä. Haastattelututkimukseen osallistui pienryhmän yhdeksän aikuista maahanmuuttajaopiskelijaa, jotka ovat luku- ja kirjoitustaidottomia omalla äidin-kielellään eivätkä ole jostain syystä edenneet aiemmin opinnoissaan ja oppineet suomen kieltä. Tämän lisäksi ryhmän kaksi opettajaa sekä ryhmän toiminnassa tiiviisti mukana oleva valmentaja osallistuivat tutkimukseen. Aineisto analysoitiin laadullisin menetelmin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla. Tulokset osoittivat, että minäpystyvyyttä tukevat menetelmät olivat monipuolisesti käytössä aikuisten maahanmuuttajien pienryhmäopetuksessa. Erityisesti yksilöllisen ja kokonaisvaltaisen tuen antaminen nähtiin sekä opettajien ja valmentajan, mutta myös opiskelijoiden keskuudessa merkityksellisenä ja minäpystyvyyttä tukevana keinona. Toimiva uudenlainen yhteistyömalli, jossa puretaan oppimisen esteitä, nähtiin positiivisena ja kaikille hyödyllisenä lisänä opetukseen. Tämän lisäksi kokonaisvaltainen tuki on tuotu opiskelijoille saata-vaksi kouluympäristöön, minkä kaikki tutkimukseen osallistuneet kokivat toimivaksi. Tutkimus tuo käytännönläheistä näkökulmaa minäpystyvyyden tukemisesta. Tutkimuksesta saatu tieto auttaa ymmärtämään minäpystyvyyden tukemisen tärkeyttä ryhmässä, jossa erilaiset taustatekijät ovat tehneet opiskelijoiden oppimisprosessin haasteelliseksi.fi
dc.format.extent48
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otheryksilöllinen tuki
dc.subject.otherminäpystyvyyden tukeminen
dc.titleAikuisten maahanmuuttajaopiskelijoiden ja kouluttajien kokemuksia minäpystyvyyden tukemisesta
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202305112970
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysominäpystyvyys
dc.subject.ysoaikuiset
dc.subject.ysomaahanmuuttajat
dc.subject.ysoopiskelijat
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright