Tapaustutkimus suomea äidinkielenään puhuvan lapsen ensisanojen merkityksistä
Tässä tutkielmassa tarkastellaan suomea äidinkielenään puhuvan lapsen ensisanoja ja näiden sanojen tarkempia merkityksiä. Tarkoituksena on selvittää, millaisia ensisanoja tutkimuksen kohteena oleva lapsi tuottaa, millaisia merkityksiä lapsen käyttämillä yksittäisillä sanoilla ja ilmauksilla on ja missä tilanteissa sanat esiintyvät.
Teoreettisena viitekehyksenä on sosiokulttuurinen teoria kielenoppimisesta sekä semantiikan teoria sanojen merkityksistä.
Aineisto kerättiin äänittämällä, videoimalla ja päiväkirjamenetelmällä. Aineistonkeruu tapahtui lapsen luonnollisessa ympäristössä eli kotona, joka onkin lapsen pääasiallinen kielenomaksumisympäristö. Tutkimus on tyyliltään tapaustutkimus ja analyysimetodina käytetään aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkimustulokset osoittavat, että lapsi käyttää sanoja laajemmassa merkityksessä useissa tilanteissa. Suurimmalla osalla lapsen käyttämistä aktiivisen sanavaraston sanoista on useampi eri merkitys. Lapsen kyky hyödyntää sanoja vakiintunutta merkitystä laajemmin antaa lapselle paremmat työkalut jokapäiväiseen vuorovaikutukseen. Lapsen sanavaraston sanojen määrä pelkästään ei anna kokonaiskuvaa lapsen vuorovaikutustaidoista, siksi ensisanojen merkityksiä onkin tärkeää tutkia.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5358]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kasvatusyhteistyön rakentuminen pienen lapsen varhaiskasvatuksen aloituksessa : tapaustutkimus
Toivonen, Sari (2017)Toivonen, Sari. 2017. Kasvatusyhteistyön rakentuminen pienen lapsen varhaiskasvatuksen aloituksessa — tapaustutkimus. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 76 ... -
Lapsen toimijuuden rakentuminen varhaiskasvatuksen aloituksessa : tapaustutkimus
Varis, Eveliina (2020)Tämän tapaustutkimus tarkastelee yhden lapsen varhaiskasvatuksen aloitusta. Tutkimuksen tarkempana intressinä on lapsen toimijuuden rakentuminen varhaiskasvatuksen aloituksessa erityisesti niissä tilanteissa, joissa ... -
Suomen ja tšekin sanaparin YSTÄVÄ – PŘÍTEL merkitykset ja kollokaatit
Sovová, Markéta (2021)Maisterintutkielmassani tutkin suomen ja tšekin lekseemien YSTÄVÄ/PŘÍTEL kontekstuaalista vastaavuutta. Ensin tarkastelen käännöskorpuksen avulla missä määrin lekseemit ovat toistensa käännösvastineita. Seuraavaksi käsittelen ... -
Understanding developmental language disorder - the Helsinki longitudinal SLI study (HelSLI) : a study protocol
Laasonen, Marja; Smolander, Sini; Lahti-Nuuttila, Pekka; Leminen, Miika; Lajunen, Hanna-Reetta; Heinonen, Kati; Pesonen, Anu-Katriina; Bailey, Todd M.; Pothos, Emmanuel M.; Kujala, Teija; Leppänen, Paavo H.T.; Bartlett, Christopher W.; Geneid, Ahmed; Lauronen, Leena; Service, Elisabet; Kunnari, Sari; Arkkila, Eva (BioMed Central, 2018)Background Developmental language disorder (DLD, also called specific language impairment, SLI) is a common developmental disorder comprising the largest disability group in pre-school-aged children. Approximately 7% of ...