Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLaakso, Perttu
dc.contributor.authorPekkarinen, Essi
dc.date.accessioned2023-05-09T07:33:39Z
dc.date.available2023-05-09T07:33:39Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86810
dc.description.abstractTämän kandidaatintutkielman tarkoitus oli selvittää mitä viihtyminen koululiikunnassa on, millaiset tekijät viihtymiseen ovat yhteydessä ja miten peruskoulun oppilaat viihtyvät koululiikunnassa. Koululiikunnassa viihtyminen on tärkeää liikunnan tavoitteiden toteutumisen, yleisen hyvinvoinnin ja liikunnallisen elämäntavan omaksuminen kannalta. Liikunnanopettaja on koululiikunnan toteuttajana merkittävässä roolissa luomassa viihtymisen kokemuksia. Opettajan onkin hyvä olla tietoinen siitä, millaiset asiat koululiikunnassa viihtymiseen vaikuttavat. Viihtyminen ja motivaatio liittyvät vahvasti toisiinsa. Liikuntaympäristöissä viihtymistä onkin tarkasteltu motivaatioteorioiden valossa. Keskeisimmät teoriat ovat itsemääräämisteoria ja tavoiteorientaatioteoria. Lisäksi motivaatioilmasto on keskeinen käsite viihtymiseen ja motivaatioon liittyvissä tutkimuksissa. Näiden lähestymistapojen mukaan merkittäviä viihtymiseen vaikuttavia tekijöitä ovat autonomian, pätevyyden ja sosiaalisen yhteenkuuluvuuden kokemukset sekä pätevyyttä korostavat tehtäväorientaatio ja tehtäväsuuntautunut motivaatioilmasto. Yleisesti ottaen suurin osa oppilaista kokee viihtyvänsä koululiikunnassa hyvin. Pätevyyttä, autonomiaa, sosiaalista yhteenkuuluvuutta ja tehtäväsuuntautunutta motivaatioilmastoa kokevat oppilaat viihtyvät koululiikunnassa paremmin kuin ne oppilaat, joilla vastaavat kokemukset jäävät vähäisemmiksi. Lisäksi tehtäväorientoituneet oppilaat viihtyvät koululiikunnassa paremmin kuin minäorientoituneet oppilaat. Koululiikunnassa viihtymiseen vaikuttaa myös oppilaan ikä, sukupuoli, liikunnan arvosana ja vapaa-ajan fyysinen aktiivisuus. Oppilaiden viihtymisestä voi päätellä, että koululiikunta huomioi suhteellisen hyvin pätevyyden, autonomian ja sosiaalisen yhteenkuuluvuuden kokemuksia ja näin edesauttaa oppilaiden viihtymistä. Kuitenkaan aivan kaikki eivät koululiikunnassa viihdy tai saa tarpeeksi näitä kokemuksia. Liikuntakasvatuksen näkökulmasta oleellista olisikin huomioida näiden oppilaiden kokemuksia, ja pyrkiä luomaan ratkaisuja viihtymisen lisäämiseksi.fi
dc.format.extent34
dc.language.isofi
dc.titleOppilaiden viihtyminen koululiikunnassa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202305092893
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.laitosSport and Health Sciencesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysical Education Teacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi502
dc.subject.ysokoululiikunta
dc.subject.ysomotivaatio
dc.subject.ysoviihtyvyys


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot