dc.contributor.advisor | Laakso, Perttu | |
dc.contributor.author | Pekkarinen, Essi | |
dc.date.accessioned | 2023-05-09T07:33:39Z | |
dc.date.available | 2023-05-09T07:33:39Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86810 | |
dc.description.abstract | Tämän kandidaatintutkielman tarkoitus oli selvittää mitä viihtyminen koululiikunnassa on, millaiset tekijät viihtymiseen ovat yhteydessä ja miten peruskoulun oppilaat viihtyvät koululiikunnassa. Koululiikunnassa viihtyminen on tärkeää liikunnan tavoitteiden toteutumisen, yleisen hyvinvoinnin ja liikunnallisen elämäntavan omaksuminen kannalta. Liikunnanopettaja on koululiikunnan toteuttajana merkittävässä roolissa luomassa viihtymisen kokemuksia. Opettajan onkin hyvä olla tietoinen siitä, millaiset asiat koululiikunnassa viihtymiseen vaikuttavat.
Viihtyminen ja motivaatio liittyvät vahvasti toisiinsa. Liikuntaympäristöissä viihtymistä onkin tarkasteltu motivaatioteorioiden valossa. Keskeisimmät teoriat ovat itsemääräämisteoria ja tavoiteorientaatioteoria. Lisäksi motivaatioilmasto on keskeinen käsite viihtymiseen ja motivaatioon liittyvissä tutkimuksissa. Näiden lähestymistapojen mukaan merkittäviä viihtymiseen vaikuttavia tekijöitä ovat autonomian, pätevyyden ja sosiaalisen yhteenkuuluvuuden kokemukset sekä pätevyyttä korostavat tehtäväorientaatio ja tehtäväsuuntautunut motivaatioilmasto.
Yleisesti ottaen suurin osa oppilaista kokee viihtyvänsä koululiikunnassa hyvin. Pätevyyttä, autonomiaa, sosiaalista yhteenkuuluvuutta ja tehtäväsuuntautunutta motivaatioilmastoa kokevat oppilaat viihtyvät koululiikunnassa paremmin kuin ne oppilaat, joilla vastaavat kokemukset jäävät vähäisemmiksi. Lisäksi tehtäväorientoituneet oppilaat viihtyvät koululiikunnassa paremmin kuin minäorientoituneet oppilaat. Koululiikunnassa viihtymiseen vaikuttaa myös oppilaan ikä, sukupuoli, liikunnan arvosana ja vapaa-ajan fyysinen aktiivisuus. Oppilaiden viihtymisestä voi päätellä, että koululiikunta huomioi suhteellisen hyvin pätevyyden, autonomian ja sosiaalisen yhteenkuuluvuuden kokemuksia ja näin edesauttaa oppilaiden viihtymistä. Kuitenkaan aivan kaikki eivät koululiikunnassa viihdy tai saa tarpeeksi näitä kokemuksia. Liikuntakasvatuksen näkökulmasta oleellista olisikin huomioida näiden oppilaiden kokemuksia, ja pyrkiä luomaan ratkaisuja viihtymisen lisäämiseksi. | fi |
dc.format.extent | 34 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.title | Oppilaiden viihtyminen koululiikunnassa | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202305092893 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Liikuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Liikunta- ja terveystieteet | fi |
dc.contributor.laitos | Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Liikuntapedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Physical Education Teacher Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 502 | |
dc.subject.yso | koululiikunta | |
dc.subject.yso | motivaatio | |
dc.subject.yso | viihtyvyys | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |