Kaksisuuntaista kieleen sosiaalistumista kaksikielisissä perheissä
Bergroth, M. (2015). Kaksisuuntaista kieleen sosiaalistumista kaksikielisissä perheissä. In T. Jakonen, J. Jalkanen, T. Paakkinen, & M. Suni (Eds.), Kielen oppimisen virtauksia (pp. 126-141). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys. Suomen soveltavan kielitieteen yhdistyksen julkaisuja, 73. https://journal.fi/afinlavk/article/view/49366
Authors
Date
2015Copyright
© Bergroth & Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys 2015
The present study focuses on the language socialization of parents in six bilingual families. The aim is to investigate how parents describe their linguistic identity and what kinds of changes over time can be traced in these identities. The present study is part of a wider ethnographic project which aims to deepen our understanding of how conceptions of language, bilingualism and bilingual development are manifested and negotiated in different situations and by different stakeholders in Finnish-Swedish bilingualism in Finland. The analysis identifies four major categories of bilingualism: language identity, realization, expanding language skills and frustration. The results show that children can have an active agency in socializing the parents in the new family language and that language socialization in a bilingual family does not necessarily mean altering one’s language identity.
Publisher
Suomen soveltavan kielitieteen yhdistysParent publication ISBN
978-951-9388-61-8Is part of publication
Kielen oppimisen virtauksiaISSN Search the Publication Forum
0781-0318Keywords
Original source
https://journal.fi/afinlavk/article/view/49366Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/25265425
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
“It is a part of my identity that I see myself as a language person” : Language identities of students of English
Rajala, Emilia (2022)Identiteettien tutkiminen on ollut suosittua jo jonkin aikaa, ja niitä on tutkittu eri aloilla psykologiasta kielitieteeseen. Identiteetit eivät voi esiintyä ilman kieltä, ja tästä syystä tämä tutkielma yhdistää kielen ja ... -
Hur påverkar språket upplevelsen av den sociala identiteten? : en studie av tvåspråkiga finlandssvenska ungdomar
Tynjälä, Henna (2022)Kaksikielisyys, identiteetti ja suomenruotsalaisuus ovat teemoja, joita on tutkittu monipuolisesti sekä Suomessa että ulkomailla. Useimmiten kielen ja identiteetin suhteen nähdään perustuvan sosiaaliseen identiteettiin ja ... -
“det är nog aktivt arbete” : svenskspråkigas uppfattningar om språklig identitet i mellersta Finland
Kytömaa, Lauri (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka Keski-Suomessa asuvat ruotsinkieliset kokevat arkensa suomenkielisessä ympäristössä. Tutkimuksen toinen tarkoitus oli selvittää, miten suomenkielinen ympäristö on ... -
Språklig och personlig identitet hos några tvåspråkiga personer i Mellersta Finland
Kyngäs, Teija (2012)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella kaksikielisyyden ja identiteetin välistä suhdetta. Tutkielmassa haluttiin selvittää millainen perusidentiteetti sekä kielellinen identiteetti kaksikielisillä ihmisillä ... -
A language socialisation perspective on Swedish immersion in Finland : Students, teachers, and parents as key actors
Björklund, Siv; Mård-Miettinen, Karita; Pakarinen, Sanna (John Benjamins Publishing Company, 2022)This retrospective review applies a language socialisation perspective in examining the findings of a four-year research project on Swedish immersion in Finland. Findings from nine sub-studies within the project are reported ...