Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSalminen, Jenni
dc.contributor.advisorRuotsalainen, Jenni
dc.contributor.authorInkilä, Tiia
dc.contributor.authorKotiranta, Juulia
dc.date.accessioned2023-05-04T05:07:09Z
dc.date.available2023-05-04T05:07:09Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86742
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaista dialogia mahdollistavaa opetuskeskustelua ilmeni oppilaslähtöisten ja opettajajohtoisten opettajien 1. luokan matematiikan oppitunneilla. Lisäksi tarkastelimme, millaisia eroja dialogia mahdollistavissa opetuskeskusteluissa oli havaittavissa eri opetustyylien välillä. Tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston Teacher and Student Stress and In- teraction in Classroom (TESSI) -tutkimushanketta. Aineisto koostui neljästä 1. luokan luokanopettajan videoidusta matematiikan oppitunnista, joista kaksi oli opettajajohtoisia ja kaksi oppilaslähtöisiä. Opettajat valittiin ECCOM -havainnointimenetelmän osa-alueiden matematiikan opetus ja matematiikan arviointi perusteella, koska heidän opetustyylinsä oli näillä osa-alueilla selvästi joko opettajajohtoista (N = 2) tai oppilaslähtöistä (N = 2). Videotallenteet litteroitiin ja litteraatit jaettiin episodeihin sisällön perusteella. Analyysi tehtiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä luokittelemalla episodit samankaltaisiin luokkiin. Tutkimuksen tulosten mukaan opetuskeskusteluista tunnistettiin kahdeksan eri luokkaa keskustelun rikkauden perusteella. Viisi luokkaa käsitteli IRF:ä, eli ”kysymys vastaus palaute” -ketjua, yksi esidialogia ja kaksi dialogia. Dialogia mahdollistava opetuskeskustelu oli pääosin IRF-mallin mukaista. Merkittävä osa tunnistetuista episodeista löydettiin oppilaslähtöisten opettajien oppitunneilta. Tämän tutkimuksen tulokset tukevat näin ollen olemassa olevia teorioita suomalaisen alkuopetuksen kontekstissa.fi
dc.format.extent61
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.titleOpettajajohtoisten ja oppilaslähtöisten opettajien dialogia mahdollistava opetuskeskustelu 1. luokan matematiikan oppitunneilla
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202305042836
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysomatematiikka
dc.subject.ysoopetuskeskustelu
dc.subject.ysoopetusmenetelmät
dc.subject.ysodialogisuus
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright