Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKalaja, Teppo
dc.contributor.advisorNiemistö, Donna
dc.contributor.authorErola, Inka
dc.contributor.authorKoivumäki, Pinja
dc.date.accessioned2023-05-04T05:00:43Z
dc.date.available2023-05-04T05:00:43Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86741
dc.description.abstractTämän pro gradu- tutkielman tavoitteena oli tuottaa yläkoulun liikunnanopettajille voimaharjoittelun oppimateriaali. Oppimateriaali koostettiin tutustumalla aiheeseen liittyvään taustakirjallisuuteen, jonka pohjalta luotiin perusteltuja ehdotuksia koululiikunnassa tapahtuvalle voi- maharjoittelulle. Oppimateriaali on julkaistu tämän tutkielman liitteenä sekä Koululiikuntaliiton nettisivuilla. Oppimateriaalin taustakirjallisuudessa syvennyttiin voimaharjoitteluun liittyvään teoriaan ja toteutukseen erityisesti lasten ja nuorten näkökulmasta. Keskeisiä teemoja taustakirjallisuudessa olivat yleinen voimaharjoittelun teoria, lasten ja nuorten fyysinen kehitys ja voimaharjoittelusuositukset sekä koululiikunnassa toteutettavaan voimailuun liittyvät tekijät kuten opetussuunnitelma, opetustyylit, taitojen oppiminen sekä motivaatio itsemääräämisteorian muodossa. Tavoitteena oli tuottaa motivoiva ja mielekäs voimaharjoittelun oppimateriaali, josta liikunnan- opettajat saisivat apua ja ideoita tuntien suunnitteluun ja toteutukseen. Oppimateriaali sisältää yläkouluikäisille suunnattua voimaharjoittelun teoriaa, voimaharjoitteluun soveltuvia alkulämmittelyleikkejä ja pelejä, ilman välineitä ja välineillä suoritettavaa voimailua sekä voimailuun liittyviä esimerkkioppitunteja. Koska oppimateriaali luotiin liikunnanopettajille, materiaalin pedagogisia ja didaktisia ratkaisuja arviointiin suhteessa taustakirjallisuuden keskeisiin teorioihin ja tutkielman tekijöiden ammattiosaamiseen.fi
dc.description.abstractThe aim of this master’s thesis was to produce strength training teaching manual for secondary school physical education teachers. The manual was carried out by studying background literature of the topic and making reasoned suggestions for strength training in secondary school physical education lessons. The manual was published as an appendix of this master’s thesis and on the website of the Physical Education Association. The background literature of the study focuses on strength training theory and implementation especially from the perspective of children and adolescent. The key themes in the literature were the common theory of strength training, the physical development of children and young people, strength training recommendations as well as factors related to strength training imple- mented in physical education lessons such as curriculum, teaching methods, learning skills and motivations in the form of Self-Determination Theory (SDT). The aim was to produce motivating and meaningful strength training teaching manual from which physical education teachers could get help and ideas for planning and implementing lessons. The manual contains strength training theory about adolescents at secondary school, warm-up plays and games, strength training with and without equipment and example lessons related to strength training. Because the manual was created for physical education teachers, the peda- gogical and didactical solutions of the manual were evaluated against the central theories of the background literature and the professional competence of the authors of this thesis.en
dc.format.extent149
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.titleVoimaharjoittelun oppimateriaali yläkoulun liikunnanopettajille : voimaharjoittelun opas: materiaalia ja ideoita yläkoulun liikunnanopetukseen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202305042835
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.laitosSport and Health Sciencesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysical Education Teacher Educationen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi502
dc.subject.ysopedagogiikka
dc.subject.ysolapset (ikäryhmät)
dc.subject.ysoliikunta
dc.subject.ysovoimaharjoittelu
dc.subject.ysoharjoittelu
dc.subject.ysooppimateriaali
dc.subject.ysokoululiikunta
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysomotivaatio
dc.subject.ysoyläkoulu
dc.subject.ysonuoret
dc.subject.ysolihasvoima
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright