dc.contributor.advisor | Viholainen, Helena | |
dc.contributor.author | Sorkio, Susa | |
dc.date.accessioned | 2023-05-03T05:50:55Z | |
dc.date.available | 2023-05-03T05:50:55Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86736 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millainen matematiikan akateeminen minäkäsitys peruskoulun kolmas- ja neljäsluokkalaisilla oppilailla on. Lisäksi tarkasteltiin, onko sukupuoli yhteydessä matematiikan akateemiseen minäkäsitykseen, ja onko matematiikan akateemisen minäkäsityksen ja taitojen välillä yhteys.
Tämän tutkimuksen tutkimusaineistona käytettiin Oppimisvaikeudet ja minäpystyvyysinterventiot (SELDI) –tutkimushankkeen aineistoa. Tutkimukseen osallistui kolmas- ja neljäsluokkalaisista lapsista ne, jotka olivat suorittaneet matematiikan laskusujuvuuden testit sekä vastanneet akateemista minäkäsitystä mittaaviin kysymyksiin. Tutkimukseen osallistui yhteensä 760 kolmas- ja neljäsluokkalaista lasta. Analyysimenetelminä tässä tutkimuksessa käytettiin lineaarista regressioanalyysia sekä varianssianalyysia.
Tutkimustulosten perusteella havaittiin, että sukupuoli on yhteydessä matematiikan akateemiseen minäkäsitykseen. Tutkimustulosten mukaan matematiikkaan liittyvä akateeminen minäkäsitys oli yhteydessä matematiikan taitoihin 3. ja 4. luokkalaisilla. Lisäksi havaittiin, että matematiikan akateeminen minäkäsitys oli yhteydessä matematiikan taitoihin tytöillä ja pojilla, eikä sukupuoli vaikuttanut yhteyteen. | fi |
dc.format.extent | 36 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | akateeminen minäkäsitys | |
dc.subject.other | matemaattinen minäkäsitys | |
dc.subject.other | matematiikan taidot | |
dc.title | Matematiikan akateeminen minäkäsitys ja matematiikan taidot 3- ja 4-luokkalaisilla oppilailla | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202305032831 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | matematiikka | |
dc.subject.yso | minäkuva | |
dc.subject.yso | matemaattiset taidot | |
dc.subject.yso | koululaiset | |
dc.subject.yso | alakoulu | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |