Monikulttuurinen arki, elävä perintö ja kansalaisuus
Tässä pro gradu- tutkielmassa tutkin kulttuuriperintöä ja kansalaisuutta maahanmuuttajataustaisten henkilöiden näkökulmasta. Kulttuuriperintö on etnologian ja antropologian tutkimuskehyksessä keskeinen tutkimusteema. Tutkimusaineistoni koostuu kahdesta laadullisesta puolistrukturoidusta teemahaastattelusta, jotka litteroin. Haastateltavani olivat Paul Abbey ja Jassin Rezai. Päätutkimuskysymykseni on, millaista kulttuuriperintöä maahanmuuttajat säilyttävät monikulttuurisessa arjessa. Lisäksi tutkin, miten haastateltavat kokevat kansalaisuutensa monikulttuurisuuden ja toimijuuden näkökulmasta. Tutkimukseni lähtökohtana on monikulttuurinen arki kulttuuriperinnön, kansalaisuuden ja osallisuuden näkökulmasta. Tärkeitä käsitteitä tutkimuksessani ovat monikulttuurisuuden, aktiivisen kansalaisuuden ja elävän perinnön käsitteet. Aihetta on aiemmin tutkittu esimerkiksi siirtolaisuuden ja ylirajaisuuden konteksteissa. Käytän elämäkerronnan ja muistelukerronnan käsitteitä kuvaamaan haastattelupuhetta. Lisäksi toimijuus ilmentyy jo haastattelupuheessa. Aineiston analyysissa käytän lähilukua ja sisällönanalyysia, joiden pohjalta olen teemoitellut haastatteluaineistoa. Teemoiksi hahmottuivat haastateltavien tausta, kulttuuriperintö, osallisuus ja toimijuus sekä sopeutumiseen liittyvät kokemukset. Tutkimustulokset osoitta-vat, että haastateltavat käsittävät kulttuuriperinnön erityisesti kulttuurisiksi arvoiksi sekä edelliseltä sukupolvelta perityiksi toimintatavoiksi. Haastateltavat haluavat itse määritellä oman kulttuuriperintönsä ja sen, mitä he haluavat säilyttää. Haastateltavat haluavat määritellä itsensä ihmisyyden, eivätkä kansalaisuuden tai kulttuurin kautta. Kansalaisena oleminen merkitsee heille erityisesti osallistumista ja vaikuttamista yhteiskunnalliseen toimintaan.
...


Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29829]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Maahanmuuttajien kategorisointi ja kansalaisuuden rakentuminen ammattilaisten puheessa
Ekqvist, Pia; Pylkkä, Stiina (2016)Tämän sosiaalityön pro gradu -tutkielman tarkoituksena on tutkia maahanmuuttajien kategorisointia ja kansalaisuuden rakentumista. Tutkimuksen tehtävänä on selvittää, millaisia kategorioita maahanmuuttajaperheiden parissa ... -
Nuorten maahanmuuttajien osallisuus ja sen edistäminen ohjauksella
Valkola, Ella (2020)Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella nuorten maahanmuuttajien osallisuuden kokemuksia sekä heitä ohjanneiden valmentajien kokemuksia nuorten osallisuuden edistämisestä ja sen haasteista. Haastattelin tutkimukseen ... -
« Les enfants de la patrie » : Ranskan republikanistisen kansalaisuuden murrokset 1980- ja 2000-luvuilla
Keinänen, Tanja (2008)Tutkimuksessa tarkastellaan Ranskan republikanistisen kansalaisuuden käsitettä ja käsitteen käyttöä kansalaisuuden määrittelyn murroskohtien kautta. Tarkastelun kohteena on yhtäältä 1980-luvun ”republikanistinen synteesi”, ... -
Suomea toisena kielenä puhuvien lasten osallisuutta tukevat pedagogiset käytänteet kulttuurisesti moninaisessa lapsiryhmässä
Tirri, Hanna (2019)Tämän kandidaatin tutkielman aiheena on osallisuuden tukeminen kulttuurisesti moninaisessa varhaiskasvatusympäristössä. Päiväkotien lapsiryhmissä on yhä enemmän suomea toisena kielenä puhuvia lapsia. Tässä tilanteessa ... -
Musiikinopetuksen haasteita ja mahdollisuuksia monikulttuurisessa koulussa : sukellus kahden monikulttuurisen yläkoulun musiikinopetuksen arkeen
Silfverberg, Raija (2011)Tutkimus käsittelee musiikinopetusta monikulttuurisissa kouluissa pureutuen kahden monikulttuurisen koulun musiikinopetuksen arkeen. Tutkimuksessa tarkastellaan musiikinopetuksen roolia koulujen suvaitsevaisuus- ja ...