Show simple item record

dc.contributor.advisorSevon, Eija
dc.contributor.authorKruus, Essi
dc.date.accessioned2023-04-27T08:30:25Z
dc.date.available2023-04-27T08:30:25Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86655
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena on lasten näkökulmaa kunnioittaen selvittää, miten lapset kuvaavat opettajan roolia lasten välisissä kiusaamistilanteissa. Tutkimuksessa on käytetty VALTAKO-tutkimushankkeen kirjoitelma-aineistoa, joka oli kerätty vinjettimenetelmällä. Tutkimuksen aineistoksi valikoitui neljäs- ja viidesluokkalaisten kirjoitelmista kolmekymmentäkaksi tarinaa. Tutkimusaineiston analyysissä käytettiin kerronnallista analyysiä sekä Braunin ja Clarken (2006) temaattista analyysiä. Tutkimuksessa saatiin tietoa opettajan roolista kolmessa tarinan vaiheessa: opettajan sisääntulo: opettaja kiusaamisen havaitsijana, opettaja tilanteen selvittäjänä ja opettajan toimijuus tarinan loppuratkaisussa. Opettaja havaitsi neljäs- ja viidesluokkalaisten kirjoitelmissa kiusaamisen itse tai eri henkilöiden informoimana. Opettaja selvitti kirjoitelmissa kiusaamistilannetta kommunikoimalla ainoastaan kiusaajien kanssa, kiusatun kanssa tai kommunikoimalla sivustaseuraajan kanssa. Lisäksi joissakin tarinoissa opettaja kuunteli sekä kiusaajaa että kiusattua kiusaamistilanteen selvittämisvaiheessa. Opettajan toimijuutta tarinan loppuratkaisuissa kuvattiin opettajan järjestämien keskusteluiden, opettajan empaattisuuden, opettajan suuttumisen, seuraamuksien ja opettajan tarjoamien valmiiden ratkaisuiden avulla. Lisäksi tutkin millaista opettajan toimijuus oli tarinoiden loppuratkaisuissa, kun tarinassa opettajan keksimä loppuratkaisu ei lopeta kiusaamista tai tarinassa on onnellinen loppuratkaisu. Kaiken kaikkiaan lapset olivat antaneet kirjoitelmissaan opettajalle suuren roolin lasten välisten kiusaamistilanteiden ratkaisemisessa. Tarinoissa opettaja otti vakavasti kiusaamisen ja puuttui siihen heti.fi
dc.format.extent51
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otheropettajan rooli
dc.titleOpettajan rooli lasten vertaissuhteiden kiusaamistilanteissa neljäs- ja viidesluokkalaisten kirjoitelmissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202304272755
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysovertaissuhteet
dc.subject.ysovallankäyttö
dc.subject.ysokiusaaminen
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysokoulukiusaaminen
dc.subject.ysokoulut
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysoroolit
dc.subject.ysolapset (ikäryhmät)
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright