Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMaunumäki, Minna
dc.contributor.authorVertanen, Katja
dc.contributor.authorSaarelainen, Hanna
dc.date.accessioned2023-04-27T08:20:01Z
dc.date.available2023-04-27T08:20:01Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86650
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tavoitteena on kuvata luokanopettajien kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta sekä heidän kokemuksiaan positiivisen pedagogiikan merkityksestä työhyvinvointiin. Tutkimuksen avulla pyritään saamaan tietoa siitä, millä tavoin luokanopettajat kokevat positiivisen pedagogiikan soveltamisen työssään lisäävän työhyvinvointiaan. Opettajien työhyvinvoinnin heikentyminen on ajankohtainen haaste, jonka muutokseen tarvitaan uusia näkökulmia. Tutkimusaineisto kerättiin talvella 2023 haastattelemalla viittä harkinnanvaraisesti valittua luokanopettajaa. Laadullisen tutkimuksen aineiston analysoinnissa hyödynnettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä ja fenomenologista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että positiivinen pedagogiikka on vahvuusperustaista pedagogiikkaa, myönteistä toimintakulttuuria, reflektiivistä työotetta ja ratkaisukeskeisyyttä. Toisaalta positiiviseen pedagogiikkaan liittyvä ymmärrys ja sen hyödyntäminen on vielä vähäistä työyhteisöissä, ja se koetaan usein epärealistiseksi. Luokanopettajat kokivat positiivisen pedagogiikan käytön olevan työnsä voimavaratekijä. Merkittävimmiksi työhyvinvointiaan lisääviksi tekijöiksi he mainitsivat työn merkityksellisyyden vahvistumisen, psyykkisen joustavuuden ja stressinsietokyvyn voimistumisen sekä työnilon vahvistumisen ja yhteisöllisyyden kokemuksen lisääntymisen. Tutkimustulokset antavat viitteitä siitä, että positiivinen pedagogiikka edistää työhyvinvoinnin kokemusta ja tuo työhön ongelmakeskeisen puheen sijaan myönteisiä toimintamalleja.fi
dc.format.extent104
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.titleLuokanopettajien kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja sen merkityksestä työhyvinvointiin
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202304272750
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusfi
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysokokemukset
dc.subject.ysotyöhyvinvointi
dc.subject.ysopositiivinen pedagogiikka
dc.subject.ysoluokanopettajat
dc.subject.ysohyvinvointi
dc.subject.ysopositiivinen psykologia
dc.subject.ysotyöyhteisöt
dc.subject.ysoratkaisukeskeisyys
dc.subject.ysopedagogiikka
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright