Kestävän kehityksen periaatteet kielenoppimisen arvioinnissa
Laine, P., Maijala, M., & Mäntylä, K. (2023). Kestävän kehityksen periaatteet kielenoppimisen arvioinnissa. In T. Mäkipää, R. Hilden, & A. Huhta (Eds.), Kielenoppimista tukeva arviointi (pp. 162-183). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry. AFinLA-teema, 15. https://doi.org/10.30660/afinla.124924
Published in
AFinLA-teemaDate
2023Copyright
© Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry 2023
Sustainable development is included in curricula in many countries – from primary to tertiary education, as well as in teacher training. Its principles also encompass language teaching, e.g., through enhancing equality of languages, multilingualism and multiculturalism. Several ethical issues are linked to sustainable development goals, which can be considered part of language teaching and assessment. Based on questionnaire data, this article addresses language teachers’ views on sustainable development and its connection to assessment of language learning. The results show that language teachers (N=29) do not recognize the link between assessment and teaching practices that follow sustainable development principles. Engagement and peer assessment seemed to be a way to support sustainable development principles in language teaching. Further, the results indicate that language teachers need more information about the effects of ethical assessment on supporting language learning and social sustainability.
...
Publisher
Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ryParent publication ISBN
978-951-9388-75-5Is part of publication
Kielenoppimista tukeva arviointiISSN Search the Publication Forum
2814-6298Keywords
Original source
https://journal.fi/afinla/issue/view/9173Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/182827384
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Eettisyys ja kestävä kehitys
Kuusalu, Salla-Riikka; Heikkola, Leena Maria; Maijala, Minna; Mutta, Maarit; Mäntylä, Katja; Rose, Judi (Suomen kieltenopettajien liitto ry, 2021)EKKO-hankkeessa pohditaan, miten eettisyys ja kestävä kehitys voidaan ottaa huomioon kieltenopetuksessa. -
Language policy, professional development and sustainability of multilingual approaches
Kirsch, Claudine; Duarte, Joana; Palviainen, Åsa (Routledge, 2020)Policies and professional development which focusses on pedagogical skills, beliefs, and agency are essential to ensure the sustainability of multilingual teaching approaches. This chapter begins with an overview of research ... -
Yhdessä kohti kestävän kehityksen tavoitteita
Riuttanen, Sanna; Laitinen, Essi (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2024) -
Robotti luokkahuoneen ekosysteemissä : robotit kestävän kehityksen tavoitteiden edistäjinä?
Maijala, Minna; Mutta, Maarit (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2022)Kielten opetus on nopeasti muuttuvassa maailmassa jatkuvasti uusien haasteiden edessä. Monet näistä haasteista liittyvät kulttuurien kohtaamiseen, monikielisyyteen ja oppimisympäristöjen muuttumiseen teknologisen kehityksen ... -
Kieliverkoston kestävän kehityksen teemavuosi päättyy, kestävä kehitys kielten opetuksessa pysyy
Maijala, Minna; Laine, Päivi; Kuusalu, Salla-Riikka; Ullakonoja, Riikka; Mutta, Maarit; Merijärvi, Soila (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2024)