dc.contributor.advisor | Kalalahti, Mira | |
dc.contributor.author | Savolainen, Minna | |
dc.date.accessioned | 2023-04-20T05:26:13Z | |
dc.date.available | 2023-04-20T05:26:13Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86461 | |
dc.description.abstract | Opiskeluvalmiuksia tukevat (OPVA) -opinnot ammatillisessa koulutuksessa
mahdollistuivat 2018 lakiuudistuksen myötä. OPVA-opinnot sisältävät
esimerkiksi kieli- tai matemaattisiin valmiuksiin, digitaitoihin, työelämätaitoihin
tai elämänhallintaan liittyviä sisältöjä. Ammatillisen koulutuksen järjestäjät
voivat itse päättää niiden toteutuksesta ja sisällöistä. Tässä pro gradu tutkielmassa tutkin ammatillisessa koulutuksessa vaadittavia
opiskeluvalmiuksia ja sitä, miten valmiuksien kehittymistä tuettiin. Teoreettinen
viitekehys muodostui opiskeluvalmiuksista, joita olivat sosiaaliset ja
kognitiiviset valmiudet sekä elämänhallintataidot ja itsesäätelyvalmiudet, sekä
ohjauksen kolmesta ulottuvuudesta, joita olivat moniammatillinen-, yhteisö- ja
yksilöohjaus.
Tutkimus toteutettiin yhteistyössä OPVA haltuun- Framåt med SSS hankkeen kanssa tehdyn kyselyn avulla. Kyseessä oli kokonaistutkimus, sillä
kysely, joka sisälsi sekä määrällisiä että laadullisia kysymyksiä, lähetettiin
kaikille 138 ammatillisen koulutuksen järjestäjälle Suomessa. Aineiston
analysoin laadullista sisällönanalyysia käyttäen numerotiedolla täydentäen.
Tutkimuksessa selvisi, että noin 62 % vastanneista järjesti OPVAa. Eniten
sitä toteutettiin maahanmuuttajille kielivalmiuksien kehittymisen tueksi, ja
toiseksi eniten järjestettiin digivalmiuksia tukevia opintoja. OPVAn tarpeen
ennakoitiin kasvavan. Toiminnassa keskeisintä oli yhteisöllisyys, mutta myös
yksilöllinen ohjaus korostui. OPVA- opintojen suunnitelmallisuus,
tavoitteellisuus sekä opettajien pysyvyys, ammattitaito ja laaja- ja monialainen
yhteistyö edesauttoivat OPVAn onnistumista. | fi |
dc.format.extent | 107 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | opiskeluvalmiuksia tukevat (OPVA)- opinnot | |
dc.subject.other | opiskeluvalmiudet | |
dc.title | "Yksilöllistä ohjausta ja yhteisöllistä toimintaa" : opiskeluvalmiuksia tukevat (OPVA)- opinnot ammatillisessa koulutuksessa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202304202580 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Ohjausalan maisteriohjelma | fi |
dc.contributor.oppiaine | Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 1031 | |
dc.subject.yso | ohjaus (neuvonta ja opastus) | |
dc.subject.yso | ammatillinen koulutus | |
dc.subject.yso | koulutus | |
dc.subject.yso | ammatilliset oppilaitokset | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |