Toisen ja vieraan kielen oppijat yleisissä kielitutkinnoissa
Tarnanen, M., & Mäntylä, K. (2006). Toisen ja vieraan kielen oppijat yleisissä kielitutkinnoissa. In P. Pietilä, P. Lintunen, & H.-M. Järvinen (Eds.), Kielenoppija tänään (pp. 105-123). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry. Suomen soveltavan kielitieteen yhdistyksen julkaisuja, 64. https://journal.fi/afinlavk/article/view/59965
Date
2006Copyright
© Kirjoittajat & Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys, 2006
This article concerns learner profiles of test takers of English (foreign lg) and Finnish (second lg) language test. All learners were adults who took part in the National Language Certificate (NC) test that consists of nine different languages on three different examination levels. People taking the English test are Finnish or Swedish speaking citizens, and participants in the Finnish test are immigrants with varied linguistic and cultural backgrounds. We look at learner profiles (N=600) from three different aspects: 1) background knowledge, 2) skill profiles and 3) learners’ experiences on the test. The profiles are examined in the light of differences and similarities between foreign and second language learners and their needs and purposes for taking the test. Further, the results are discussed within the wider scope of language testing with social and educational consequences.
Publisher
Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ryParent publication ISBN
951-9388-52-4Is part of publication
Kielenoppija tänäänISSN Search the Publication Forum
0781-0318Keywords
Original source
https://journal.fi/afinlavk/article/view/59965Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/16300861
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
The meaningfulness of two curriculum-based national tests of English as a foreign language
Hilden, Raili; Pulkkinen, Jonna; Rautopuro, Juhani (Association for Language Testing and Assessment of Australia and New Zealand, 2022)This paper addresses the aspect of the meaningfulness of a national assessment in English as a foreign language, applying the fairness framework proposed by Kunnan (2018). We compared students’ performance on two receptive ... -
Toisen ja vieraan kielen ääntämisen oppimisen haasteet
Ullakonoja, Riikka; Dufva, Hannele (Niilo Mäki Instituutti, 2016)Katsausartikkelissamme käsittelemme niitä seikkoja, jotka vaikuttavat toisen tai vieraan kielen ääntämisen oppimiseen. Yleisiä oppijaan liittyviä tekijöitä ovat esimerkiksi oppijan ikä ja hänen motivoituneisuutensa. Myös ... -
Toisen ja vieraan kielen oppimisesta ja sen vaikeuksista kirjoittaminen esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoissa
Rantanen, Aurora (2020)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, millaisia merkityksiä toisen ja vieraan kielen oppimiselle annetaan kolmiportaisen tuen asiakirjoissa ja millaista kielikäsitystä kuvaukset uusintavat. Lisäksi tutkittiin, kuinka ... -
Maailma muuttuu ja niin myös vieraiden kielten ja toisen kotimaisen kielen ylioppilaskokeet
Hildén, Raili; Huhta, Ari; Mäntylä, Katja (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2023)Ylioppilastutkinnon suorittaa hyväksytysti vuosittain noin 30 000 opiskelijaa, ja heistä valtaosa sisällyttää kokeeseen myös vieraan kielen ja/tai toisen kotimaisen kielen kokeen. Kokeiden painoarvo korkeakouluvalinnoissa ... -
Pelaaminen osana lasten vieraan kielen omaksumista
Valtonen, Perttu (2021)Tässä tutkielmassa perehdytään videopelien pelaamisen vaikutuksiin lasten vieraan kielen oppimisessa ja omaksumisessa sekä tarkastellaan niitä tekijöitä, jotka ovat tämän yhteyden taustalla. Lisäksi on mietitty keinoja, ...