Show simple item record

dc.contributor.advisorRutanen, Niina
dc.contributor.authorLahtinen, Venla
dc.contributor.authorPitkälä, Anni-Elina
dc.date.accessioned2023-04-17T11:03:18Z
dc.date.available2023-04-17T11:03:18Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86376
dc.description.abstractTämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia koulunsa aloittavien lasten narratiiveja koululaisen identiteetistään. Narratiivinen identiteetti nähdään tässä tutkimuksessa kehittyvänä elämäntarinana, jota esitetään erilaisten ulottuvuuksien kautta ja työstetään etenkin elämän muutoskohdissa. Koulun aloittaminen voidaan nähdä yhtenä tällaisista elämänmuutoksista. Tutkimus toteutettiin osana SchoolTrace -hanketta ja tutkittavat koostuivat yhden koulun ensimmäistä luokkaansa aloittavista lapsista. Tavoitteena oli kerronnallisia haastatteluja ja havainnointiaineistoa käyttämällä selvittää, miten lapset asemoivat itseään koululaisina suhteessa uuteen toimintaympäristöön ja ihmisiin siellä. Lasten narratiiveja analysoitiin hyödyntäen pienten tarinoiden lähestymistapaa ja kategorista narratiivien analyysia. Osassa identiteettinarratiiveja lapset kuvailivat pätevyyttään uudessa toimintaympäristössä: he kertoivat osaamisestaan, rohkeudesta mennä kohti uutta, itsenäistymisestä, koululaiselle kuuluvien esineiden omistamisesta ja toisaalta rajojen testaamisesta. Toisaalta lapset kuvailivat myös aloittelijuuttaan: narratiiveissa tuli esiin kaipuuta aikaisempaan, osaamattomuutta, turvan hakemista ja herkkyyttä ihmissuhteissa sekä opettajan kuvailua isona. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että koulun aloittaminen on lapsen narratiivisen identiteetin rakentumisen kannalta ristiriitaista aikaa: lapsi kokee jo olevansa pätevä ja pystyvä, mutta toisaalta aloittelija ja osaamaton. Kasvattajien on tärkeää olla herkkiä koulunsa aloittavan lapsen narratiivisen identiteetin kehitykselle: kannustaa, mutta toisaalta antaa lapselle aikaa kasvaa koululaiseksi rauhassa ja omaan tahtiin.fi
dc.format.extent75
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.othernarratiivinen identiteetti
dc.subject.otherkoululaisuus
dc.subject.otherpienet tarinat
dc.titleLasten narratiiveja koululaisen identiteetistään ensimmäisen kouluvuoden alussa
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202304172500
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoidentiteetti
dc.subject.ysokoululaiset
dc.subject.ysokoulutulokkaat
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright