dc.contributor.advisor | Rutanen, Niina | |
dc.contributor.author | Lahtinen, Venla | |
dc.contributor.author | Pitkälä, Anni-Elina | |
dc.date.accessioned | 2023-04-17T11:03:18Z | |
dc.date.available | 2023-04-17T11:03:18Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86376 | |
dc.description.abstract | Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia koulunsa aloittavien lasten narratiiveja koululaisen identiteetistään. Narratiivinen identiteetti nähdään tässä tutkimuksessa kehittyvänä elämäntarinana, jota esitetään erilaisten ulottuvuuksien kautta ja työstetään etenkin elämän muutoskohdissa. Koulun aloittaminen voidaan nähdä yhtenä tällaisista elämänmuutoksista.
Tutkimus toteutettiin osana SchoolTrace -hanketta ja tutkittavat koostuivat yhden koulun ensimmäistä luokkaansa aloittavista lapsista. Tavoitteena oli kerronnallisia haastatteluja ja havainnointiaineistoa käyttämällä selvittää, miten lapset asemoivat itseään koululaisina suhteessa uuteen toimintaympäristöön ja ihmisiin siellä. Lasten narratiiveja analysoitiin hyödyntäen pienten tarinoiden lähestymistapaa ja kategorista narratiivien analyysia.
Osassa identiteettinarratiiveja lapset kuvailivat pätevyyttään uudessa toimintaympäristössä: he kertoivat osaamisestaan, rohkeudesta mennä kohti uutta, itsenäistymisestä, koululaiselle kuuluvien esineiden omistamisesta ja toisaalta rajojen testaamisesta. Toisaalta lapset kuvailivat myös aloittelijuuttaan: narratiiveissa tuli esiin kaipuuta aikaisempaan, osaamattomuutta, turvan hakemista ja herkkyyttä ihmissuhteissa sekä opettajan kuvailua isona.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että koulun aloittaminen on lapsen narratiivisen identiteetin rakentumisen kannalta ristiriitaista aikaa: lapsi kokee jo olevansa pätevä ja pystyvä, mutta toisaalta aloittelija ja osaamaton. Kasvattajien on tärkeää olla herkkiä koulunsa aloittavan lapsen narratiivisen identiteetin kehitykselle: kannustaa, mutta toisaalta antaa lapselle aikaa kasvaa koululaiseksi rauhassa ja omaan tahtiin. | fi |
dc.format.extent | 75 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | narratiivinen identiteetti | |
dc.subject.other | koululaisuus | |
dc.subject.other | pienet tarinat | |
dc.title | Lasten narratiiveja koululaisen identiteetistään ensimmäisen kouluvuoden alussa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202304172500 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | identiteetti | |
dc.subject.yso | koululaiset | |
dc.subject.yso | koulutulokkaat | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |